Álhírek ellen harcol a Google: hogyan csinálják és miért fontos?

Mit tehet a Google az álhírek ellen vívott harcban? Ez a bejegyzés bemutatja, hogyan kezelhető a probléma és hogy a Google milyen eszközöket vet be.

Álhírek ellen az igazság védelmében

A tények ellenőrzése és az álhírek elterjedésének megelőzése 2017-ben is elsődleges szempont a keresőmotorok működésében.

Az Egyesült Államok választási időszaka és a Brexit után egyre nagyobb a hangsúly azon, hogy a közösségi oldalak és keresőmotorok hogyan kerülhetik el az álhíreket. Azonban ebben a csatában a keresőmotorok nem tudnak és nem is szabad, hogy egyedül vegyenek részt.

Mivel a felhasználók jelentős része a keresőmotorokról szerzi be az információt, egyértelmű probléma, hogy ezek a rendszerek hozzák meg a döntést arról, hogy mi az igazság, illetve mely tartalmakat jelölnek meg igazságként. Ezzel a hatalommal talán még nem élnek vissza, de nincs garancia ezen szervezetek jövőbeni biztonságos kezelésére.

A Google 5 módszere az álhírek ellen

A Google a következő öt módszert alkalmazva kezelheti, vagy kezeli jelenleg is az álhíreket:

  • a dolgozók személyesen átnézik az oldalakat
  • algoritmusokkal fokozza le az álhíreket
  • eltávolítja az álhírek létrehozásának ösztönzőit
  • jelzi, ha egy tartalom tényeit ellenőrizték (fact-checking)
  • olyan szervezeteket támogat, amelyek a tényeket ellenőrzik

1. Az oldalak személyes ellenőrzése

Az első lépés az álhírek ellen az oldalak személyes ellenőrzése. A Google-nek megteheti, hogy eldöntse, hogy mely tartalmak jelenhetnek meg a különböző listázásokban és melyek nem. Ahhoz, hogy egy tartalom megjelenjen a Google News-ban, a kiadóknak alkalmazkodniuk kell a Google irányelveihez, majd kérvényezniük kell, hogy bekerülhessenek ezekbe a listákba. Végezetül a tartalmat a személyes ellenőrzéshez be kell nyújtaniuk. Azoknak a tartalmaknak, amik az organikus listákban jelennek meg, nem kell átmenniük ezeken a szűrőkön.

Gyakori félreértés, hogy az „In the news” keretben megjelenő hírek Google News hírek lennének. Bár előfordulhat, hogy ezek a Google News tartalmait is megjelenítik, de egy 2014-es változtatás miatt ezeken a felületeken olyan tartalmak is megjelenhetnek, amik a hagyományosan listázott találatokból származnak.

álhírek ellen

Egyértelműbbé és átláthatóbbá kell tenni, hogy mi számít Google News tartalomnak és mi nem. Ha valami hírként van megjelölve, lehetséges, hogy magasabb a hitelessége, annak ellenére, hogy valójában nem esett át a tartalom a személyes ellenőrzésen.

„Top stories” és „In the news”

Bár még nem erősítették meg, keringenek olyan vélemények, miszerint a Google a félreérthetőség elkerülése érdekében bevezeti a „Top stories” részt az „In the news” dobozt lecserélve, ahogy az a mobilos keresésben már megtörtént. Ahogy az „In the news” részben, ezek a listák is Google News hírek és keresési találatok keverékéből jönnek létre, a közös bennük, hogy AMP-re, vagyis mobil szélessávra optimalizáltak. A „Top stories” elnevezés ugyanakkor továbbra is sugallhatja, hogy ezek ellenőrzött tartalmak, ezért egy olyan elnevezés, mint a népszerű tartalmak előnyösebb lenne.

álhírek ellen

A személyes ellenőrzés nem valósítható meg minden online megjelenő tartalom esetén, de jó kezdet, hogy a Google News-on megjelenő tartalmakat ellenőrzik megjelenítés előtt. A lehetőséget az jelenti, hogy egyértelműen jelzik, mely tartalmak estek át ellenőrzésen és melyek nem.

2. Álhírek lefokozása algoritmusokkal

Hagyományosan a keresőmotorok közvetetten segítették az álhírek ellen felvett harcot azáltal, hogy a felhasználóknak olyan találatokat jelenítettek meg, amik megbízható és elismert forrásból származtak, mert valószínűbbnek tűnt, hogy ezek a források kevésbé hajlamosak álhíreket közölni.

Azt is lehet vitatni, hogy ezek a megbízható források valóban az igazságot közlik-e, de a megjelenített tartalom jelentős része igaz, ezért biztosnak tűnik, hogy az álhírek ellen és nem mellett teszik le voksukat.

Az viszont probléma, hogy azok a jelzőrendszerek, amiket a keresőmotor a helyezések megállapítására használ, ugyanazok, amelyek egy oldal hitelességét állapítják meg, így előfordulhat, hogy egy álhírt közlő oldal magas helyezést ér el, miután egy tartalmuk népszerűvé válik.

Sokan megkérdőjelezték a Google algoritmusának képességét, hogy eldöntse, hogy mi számít ténynek. Néha kifejezetten komikusan véti el a határvonalat tény és fikció között, ez is azt jelzi, hogy algoritmusokkal nehéz kiszűrni az igazságot.

Bár a Google tagadta, hogy létezne a “TrustRank”, de talán egy TruthRank bevezetése már nincs messze, amelyben a helyezés alapja azon forrásmegjelölések száma, melyek keresztülmentek olyan alkalmazásokon, amik az igazságtartalmat mérik.

3. Az álhírek létrehozásának ösztönzőinek eltávolítása

Az álhíreket megjelenítő oldalak létrehozásának két indoka van, a pénz és a befolyás. A Google feladat nemcsak az, hogy megakadályozza, hogy ezek a tartalmak megjelenjenek a találati eredmények között, de abban is szerepet kell vállalnia, hogy a létrehozásukat ösztönző pénzügyi lehetőségeket szabályozza.

Az egyik legnagyobb hirdető hálózat a Google AdSense, ezért nagy szerepe volt abban is, hogy az álhíreket megjelenítő oldalak pénzügyi forgalmat generáltak a tartalmaikból. Nemrég a Google és a Facebook is letiltotta a hirdető hálózatáról az álhír-oldalakat. Ez olyan lépés, ami jelentős változást hozhat, mert bár vannak más ilyen hirdető hálózatok is, de kisebb gyűjteménnyel rendelkeznek és ezután a lépés után nyomás helyezkedik rájuk, hogy kövessék a példát.

A Google azonban nem tehet sokat azért, hogy azt az ösztönzést eltávolítsa, ami politikai befolyás érdekében hoz létre álhíreket. Amennyiben viszont az álhírek hatékonysága és kulturális elfogadottsága csökken, kevésbé valószínű, hogy politikai haszonszerzésre használják majd fel.

4. A tartalom tényeinek ellenőrzése és ennek jelzése

Októberben a Google létrehozott egy új címkét a hírek jelölésére, ami a „Fact check” nevet kapta. Elmondásuk szerint az új címke célja, hogy rámutassanak azoknak az állhatatos munkájára, akik a tartalmak igazságtartalmát ellenőrzik és így elválasszák a valóságot a fikciótól. Ez a címke a már létező címkék mellett elérhető, mint az „opinion” vagyis vélemény vagy a „high cited”, vagyis gyakran hivatkozott.

Azok az oldalak, amik tény-ellenőrzéssel foglalkoznak és megfelelnek a Google feltételeinek, jelentkezhetnek a Google-nél, hogy a szolgáltatásuk a kereső folyamatának részévé váljon, a kiadók pedig a „Claim Review Schema” használatával hivatkozhatnak a forrásokra.

Az Amerikában és az Egyesült Királyságban is tapasztalható populizmus és intézmény-ellenesség kiterjedhet ezekre a tény-ellenőrző szolgáltatásokra is. Ha egy vezető elfogultnak és megbízhatatlannak bélyegzi ezeket a szolgáltatásokat, az könnyen alááshatja a hitelességüket, ezért fontos hangsúlyozni, hogy ezek a tények nem a Google-től származnak, hanem megbízható és objektív forrásokból, a Google mindössze megjeleníti őket.

álhírek ellen

Ezek a címkék csak a Google News-ban érhetőek el, de érdekes lenne, ha a fő listán is megjelennének.

5. Tény-ellenőrző szervezetek támogatása

Nyilvánvaló, hogy nem a Google feladata eldönteni, mi az igazság, hiszen ha meghatározza, hogy mi az igazság és ezzel párhuzamosan meg is jeleníti, akkor túl nagy hatalom összpontosul a kezében, amivel könnyű visszaélni.

Emiatt a Google olyan szervezetekre támaszkodik, amik elvégzik ezt a feladatot és abban is érdekelt, hogy minél több ilyen szervezet legyen, ezért gyakran támogat ilyen szervezeteket.

Az egyik ilyen szervezet a Full Fact, ami az első teljesen automatizált tény-ellenőrző eszköz létrehozásán dolgozik, aminek segítségével újságírók és média cégek törekvéseinek nyújt skálázhatóságot.

A Full Fact az adományok mértékét 15%-ban maximalizálta, ezzel tervezik elkerülni, hogy pénzügyi befolyás alá kerüljenek, így objektívek maradhatnak.

A Google számára elengedhetetlen, hogy pontos, megbízható forrásból származó információkat jelenítsen meg a felhasználók számára, ezért a tény-ellenőrző szervezetek támogatása jelentős segítséget nyújt és gyorsíthatja az álhírek ellen vívott harcot.

Összegzés

Azokat a kihívásokat félretéve, amikkel a Google-nek szembe kell néznie, annak megállapítása, hogy mi számít igazságnak, az igazság paraméterei, illetve, hogy milyen módon lehet azt megjeleníteni a felhasználó számára, egy nagyon problematikus kérdéskör.

Ahhoz, hogy a Google objektív maradjon abban, hogy mit jelenít meg, el kell kerülnie, hogy ő határozza meg az igazságot. Ez egy nagyon hangsúlyos érdek, épp ezért támogat tény-ellenőrző szervezeteket.

Az utóbbi évtizedben könnyű volt felmérni, hogy a keresőmotorok mire helyezték a hangsúlyt, így például a linkekre és tartalmakra. A jövőben elképzelhető, hogy a hangsúly átkerül a tények ellenőrzésére és az álhírek kiszűrésére. Ehhez a Google-nek az igazság és a felhasználó között csatornaként kell működnie és el kell kerülnie, hogy ő maga határozza meg az igazságot.

Közzététel dátuma: