Online PR tartalommegosztás költséghatékonyan

A content marketing piaca az elmúlt évek során egyre telítettebbé vált. Mára a különböző cégek és brandek ontják magukból a tartalmakat. Céljuk, hogy minél előkelőbb helyet foglaljanak el a fogyasztók fejében. Hogyan lehet érvényesülni ebben az erős versenykörnyezetben? Milyen eszközöket érdemes használni? Mennyi időt vesz igénybe, hogy ki tudjunk emelkedni a tartalomtengerből? Bejegyzésünkben körüljárjuk ezeket a kérdéseket és ablakot nyitunk az online PR világára.

Hogyan fejlődött a tartalommarketing?

Az online tartalom készítésének, publikálásának és a felhasználókhoz való eljuttatásának módja teljesen megváltozott 10-15 évvel ezelőtthöz képest. Régebben a tartalmak elkészítése sokkal inkább a profik feladata volt. Az interneten való megjelenéshez is informatikai szakértelemre volt szükség. Tartalommegosztás pedig a mai értelemben véve nem is létezett. Az online kommunikációra ekkor még az volt a jellemző, hogy egy ember, az üzenet kibocsátója (például egy marketing igazgató vagy egy vállalatvezető) gondosan eltervezte mondanivalóját. Azt az újságíró vagy a PR szakember szavakba öntötte, az informatikus pedig „feltette” az internetre. Az üzenet egy embertől indult ki és sok emberhez ért el.

Az infó-kommunikációs technológia fejlődése mára alapjaiban megváltoztatta az internetes marketinget. Bárki bármikor megoszthatja gondolatait az interneten különösebb tervezés, fogalmazáskészség vagy informatikai szaktudás nélkül. Nem csupán a vállalatok, de a fogyasztók, az átlagemberek is folyamatosan közlik tapasztalataikat, élményeiket és véleményüket. Blogok, videók és bejegyzések formájában születnek a tartalmak és napról napra megsokszorozódik a felhőben lévő content mennyisége.

A közösségi médiának köszönhetően egy-egy megosztással akár több ezer embert is elérhetünk pár perc alatt, és önálló útjukra bocsáthatjuk a cikkeinket, bejegyzéseinket. Ma már nem egy valaki közvetít üzenetet a tömeghez, hanem inkább arról van szó, hogy sokan véleményt formálnak, majd megosztják egymással. Ezekből az okokból kifolyólag sokkal gyorsabban növekszik a tartalom mennyisége, mint az olvasótábor száma és olvasási kapacitása.

Hogyan lehet érvényesülni egy ennyire erős versenykörnyezetben?

Ha biztosra szeretnénk menni, és azt akarjuk, hogy a cikkünk vagy bejegyzésünk kiemelkedjen, és sok emberhez eljusson, akkor választhatjuk a fizetett hirdetéseket. Ez rövidtávon egyszerű és hatékony megoldást jelenthet. Hosszú távon azonban nem gyümölcsöző stratégia, ha folyamatosan fizetnünk kell a látogatókért. Főleg ha a versenytársaink ezzel szemben költséghatékonyan szerzik meg őket. Az érvényesülés során az egyik legfontosabb a fenntarthatóság, ez pedig költséghatékonyságot feltételez.

A másik fontos tényező az idő. Érdekes kérdés, hogy mennyi időt szükséges tartalommegosztásra fordítani. A tartalom elkészítési idejéhez viszonyítva a kétezres évek elején elég volt csupán 20%-ot szánni a tartalom megosztására. Ma már a disztribúcióra fordított idő 50-70% körül kell, hogy mozogjon. Ez azt jelenti, hogy ha egy blogbejegyzés megírása 5 óránkat veszi igénybe, akkor ennek a megosztására legalább ugyanennyi időt, de inkább még többet, 7-8 órát kell szánnunk, ha sikeresek szeretnénk lenni.

Mik a költséghatékony tartalommegosztás legjobb eszközei?

Az online PR eszköztára kiváló és költséghatékony lehetőséget kínál üzeneteink eljuttatására a potenciális fogyasztók felé. A PR (Public Relations) a kommunikáció tudatos szervezését jelenti, azzal a céllal, hogy a szervezet és környezete között jó kapcsolat alakuljon ki. A gyakorlatban ez hírnévgondozást és véleményformálást jelent. A vállalatok a PR eszközeit leginkább a nyilvánosság kezelésére és a médiával való kapcsolattartásra szokták használni. A klasszikus PR-nak számtalan eszköze létezik. Ilyenek például a különböző rendezvények, a sajtótájékoztatók, a sajtóközlemények, a közösségi média oldalakon folytatott kommunikáció, a szponzoráció és a partneri kapcsolatok kialakítása. De ide sorolhatjuk akár az üzleti ajándékokat, vagy a különböző hírlevelek és kiadványok elkészítését is.

A klasszikus PR eszközein kívül léteznek online PR eszközök is, melyeknek három hatalmas előnye van. Egyrészt költséghatékonyak. Másrészt gyakorlatilag azonnal elérhetjük velük a célcsoportot. Harmadrészt pedig akár a hazai, akár a nemzetközi piacokon is megszólíthatjuk a potenciális ügyfeleinket.

Az online eszközök sok esetben csak a működési mechanizmusukat tekintve különböznek a hagyományos PR eszközeitől. A modern, felgyorsult világban elengedhetetlen, hogy marketing és kommunikáció terén alkalmazkodjunk a felhasználó igényeihez. A fogyasztó a mobilinternet széleskörű elterjedésének köszönhetően hozzá van szokva, hogy az információt ott és abban a pillanatban szerzi meg, amikor csak akarja.

Szintén természetessé vált, hogy a történésekről, a világ eseményeiről azonnal értesülünk és azonnal reakciókat hallunk. A klasszikus PR módszerei az online világban nem működnének, hiszen egy minőségi sajtóközleményt megfogalmazni és jóváhagyatni, vagy egy imázs filmet elkészíteni időigényes folyamat. Alapvető törekvés, hogy gyorsan és hatékonyan érjünk el nagy tömegeket. Ehhez pedig gyakran egy jól működő online PR folyamat a leginkább célravezető.

Hogyan építsük fel az online PR-t?

Ez a folyamat tulajdonképpen annak az útnak a felépítését jelenti, melyen a tartalmunk eljut majd az olvasóink felé. Először is érdemes összegyűjteni a számunkra releváns online portáloknál, blogoknál, oldalaknál dolgozó riporterek nevét és elérhetőségeiket. Ez lesz az adatbázisunk. Ezt követően ki kell találni, hogy őket miért fogja érdekelni a mi tartalmunk. Hogy mi lesz a motivációjuk a megosztásra. Ezt szem előtt tartva megfogalmazunk egy e-mailt, majd nyomon követjük a sorsát. Lejegyezzük az adatbázisunkba, hogy kitől kaptunk visszajelzést, kik, mikor, hol és hányszor publikálták az írásunkat.

A személyes kapcsolati háló kiépítésén, és egy jól működő workflow kidolgozásán kívül a másik lényeges területet a distribution (megosztás) jelenti. Ez alapvetően a social sharinget, a hírlevél küldését, a retargetinget és a más hírlevelekbe való bekerülést öleli fel. A vendégblogokban való megjelenés a content marketing bevált eszköze. Ennek segítségével kapcsolatokat építhetünk, linkeket szerezhetünk és üzeneteinket olyanokhoz is el tudjuk juttatni, akikhez korábban nem sikerült.

Az igazán hatékonyan működő cégek e területek mindegyikére kiemelt hangsúlyt fektetnek.

Milyen előnyt szerezhetünk online PR-al?

Az online PR a keresőoptimalizálás kezdeti szakaszában nagyon hasznos. Hiszen még egy jól felépített SEO esetében is sokszor hónapok telnek el, mire jelentős forgalmat tudunk vonzani az oldalunkra. Az online PR-ba fektetett kitartó és kemény munkával gyorsítani lehet ezt a folyamatot, ráadásul költséghatékonyan.

Közzététel dátuma: