A leghatékonyabb PR eszközök

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

A PR eszközök hatékony csodafegyverek egy vállalkozás ismertségének és hitelességének növelésében. Dönthetünk úgy, hogy magunk aknázzuk ki a PR adta lehetőségeket, vagy egy ügynökség szolgáltatásait vesszük igénybe. Útmutatónkból most megismerheted a PR-ban rejlő lehetőségeket. Megnézzük, hogy mi a szerepe a PR-nak? Milyen eszközei és előnyei vannak? Jöjjenek is a részletek!

Mi is az a PR és milyen PR eszközök léteznek?

A PR (Public Relations) a kommunikáció tudatos szervezését jelenti azzal a céllal, hogy a szervezet és környezete között jó kapcsolat alakuljon ki. A gyakorlatban ez hírnévgondozást és véleményformálást jelent. 

A vállalatok a PR eszközeit leginkább a nyilvánosság kezelésére és a médiával való kapcsolattartásra szokták használni. 

PR eszközök: klasszikus vs. online PR

Klasszikus PR

A klasszikus PR-nak számtalan eszköze létezik. Ilyenek például a(z):

  • különböző rendezvények
  • sajtótájékoztatók
  • sajtóközlemények
  • közösségi média oldalakon folytatott kommunikáció
  • szponzoráció
  • partneri kapcsolatok kialakítása
  • üzleti ajándékok
  • hírlevelek
  • kiadványok 

Online PR

A klasszikus PR csatornákon kívül léteznek online PR eszközök is, melyeknek három hatalmas előnye van:

  1. költséghatékonyak
  2. azonnal elérhetjük velük a célcsoportot
  3. akár a hazai, akár a nemzetközi piacokon is megszólíthatjuk a potenciális ügyfeleinket

Milyen digitiális PR csatornákat használhatunk?

  • sajtóközlemények
  • blogcikkek
  • influencer marketing
  • releváns backlinkek az oldalra
  • értékes, közösségi média felületeken megosztható tartalmak készítése (pl. videók, podcastok, infografikák stb.)

Miben különbözik az online és a hagyományos PR?

Az online eszközök sok esetben csak a működési mechanizmusukat tekintve különböznek a hagyományos PR eszközeitől. A modern, felgyorsult világban elengedhetetlen, hogy marketing és kommunikáció terén alkalmazkodjunk a felhasználó igényeihez. A fogyasztó a mobilinternet széleskörű elterjedésének köszönhetően hozzá van szokva, hogy az információt ott és abban a pillanatban szerzi meg, amikor csak akarja.

Szintén természetessé vált, hogy a történésekről, a világ eseményeiről azonnal értesülünk és azonnal reakciókat hallunk.

A klasszikus PR módszerei az online világban nem működnének, hiszen egy minőségi sajtóközleményt megfogalmazni és jóváhagyatni, vagy egy imázs filmet elkészíteni időigényes folyamat. Alapvető törekvés, hogy gyorsan és hatékonyan érjünk el nagy tömegeket. Ehhez pedig gyakran egy jól működő online PR folyamat a leginkább célravezető.

A Public Relations eszközök szerepe

A PR fontos szerepet tölt be a promóciós mixben. Az olyan fizetett marketing aktivitásokkal ellentétben, mint például a hirdetések, a PR sokszor a szerzett média megjelenésekre összpontosít.

A PR eszközök alapvetően az alábbi célokat használják:

  • az ismertség növelése
  • az üzleti hírnév javítása
  • ügyfelek vonzása
  • kapcsolatok erősítése

A PR lehet:

  • Proaktív – Például pozitív hírek megosztása brandünk építése céljából.
  • Reaktív – Például reagálás egy olyan eseményre, amely negatív hatással lehet vállalkozásunk hírnevére.

A PR eszközök használatának előnyei és kockázatai

A PR tevékenységnek számos jó oldala van vállalkozásunk ismertségének és megítélésének szempontjából. Többek között az alábbiakat eredményezheti:

  • Nagyobb márkaismertség
  • Pozitív márkaimázs
  • Nagyobb befolyás. A közönség nagyobb valószínűséggel bízik az objektív forrásból származó üzenetekben, mint a fizetett reklámokban. Így a PR a reklámozás egyik leghitelesebb és legmeggyőzőbb formája.
  • Hozzáadott értéket ad
  • Hitelesség
  • Lead generálás
  • Sok helyre elér. Egy jó sztorit több hírügynökség is átvehet, így üzenete nagyobb közönséghez juthat el.
  • Költséghatékonyság

A PR ugyan olcsóbb lehet a fizetett marketinghez képest, de vannak bizonyos tényezők, amelyek nem feltétlen szólnak a Public Relations eszközök alkalmazása mellett:

  • Nehéz mérni. A PR tevékenység kevésbé számszerűsíthető, mivel nem rendelkezik külön mérési rendszerrel.
  • Kisebb a kontroll. A reklámmal ellentétben sokszor nem tudjuk pontosan ellenőrizni, hogy egy médium hogyan mutatja be vállalkozásunkat, mikor és hol jelenik meg az üzenet.
  • Nincs garantált eredmény.

Melyik PR eszköz működik legjobban?

Ahhoz, hogy a legtöbbet hozhassuk ki PR tevékenységünkből, legelőször is meg kell győződnünk róla, hogy melyek működnek a leghatékonyabban esetünkben, például:

  • a fizetett médiamegjelenések (pl. nyomtatott és online hirdetések, PR cikkek, szponzorált tartalmak)
  • a saját média megjelenések (pl. weboldalak, blogok és közösségi médiacsatornák)

Nézzünk is most meg közelebbről néhány népszerű és hatékony PR eszközt!

Sajtókapcsolatok

A média- vagy sajtókapcsolatok vállalkozásunk médiacsatornákon való megjelenésének irányításáról szólnak.

Amennyiben ezt mi magunk szeretnénk végezni, akkor először érdemes kicsiben kezdeni, egy helyi közösségi újság vagy weboldal megkeresésével, és csak akkor próbálkozni ambiciózusabb projektekkel, ha már nagyobb tapasztalatra tettünk szert.  

Proaktív médiakezelés

Azért, hogy népszerűsítsük vállalkozásunkat, az alábbiakat vethetjük be:

  • sajtóközlemények kiadása
  • küldhetünk sztoriötleteket médiumoknak
  • szervezhetünk helyszíni túrákat, bejárásokat, eseményeket újságíróknak
  • követhetjük a zsurnalisztákat a közösségi média felületeken stb.

Reaktív médiamenedzsment

Bizonyos esetekben szükség lehet arra, hogy negatív eseményeket kezeljünk.

Ez magában foglalhatja a következőket:

  • az üzleti tevékenységünket érintő kérdések megválaszolása sajtóközleményekben, szakértői megszólalások során
  • a negatív online véleményekre való reagálás

Üzleti rendezvények

Az üzleti rendezvények lehetővé teszik, hogy kapcsolatba lépjünk a iparágunk fontos szereplőivel, beleértve az ügyfeleket, partnereket, beszállítókat, versenytársakat és a médiát.

Akár szponzorálhatunk is ilyen eseményt, vagy résztvevőként, kiállítóként, előadóként is megjelenhetünk. Ezek az alábbi előnyökkel járnak:

  • ismertséget szerezhetünk vállalkozásunknak
  • új termékeket, szolgáltatásokat népszerűsíthetünk
  • bizalmat építhetünk
  • megoszthatunk információkat

Előadások

Az előadások remek kapcsolatépítő eszközök, valamint az alábbi előnyöket is élvezhetjük, ha ezt az eszközt választjuk:

  • építhetjük saját személyes brandünket
  • az iparág szakértőjeként pozícionálhatjuk magunkat

A következő módon szervezhetünk előadási lehetőségeket:

  • kapcsolatba léphetünk helyi közösségi fórumokkal
  • szponzorálhatunk fontos iparági rendezvényeket
  • edukatív céllal felkereshetünk intézményeket

Fontos, hogy az előadások soha ne közvetlen eladási céllal szülessenek, hanem mindig a hasznos, érdekes információk és ötletek legyenek fókuszban, hiszen így építhetjük hitelességünket.

Külső partnerség

A külső partnerségek gyakran jót tesznek az üzletnek. Egy megbízható és elismert szervezettel való pozitív kapcsolat jó színben tüntetheti fel vállalkozásunkat.

Köthetünk például szponzori megállapodást az alábbi esetekben és szervezetekkel:

  • nonprofit ügyek
  • társadalmi vállalkozások
  • közösségi csoportok
  • sportklubok

A szponzorációs lehetőségek feltárásakor fontos mindig mérlegelni a költségeket és előnyöket. Vannak esetek, amikor tényleges pénzügyi támogatást tudunk nyújtani, de jó lehetőség lehet egy barter szerződés is.

Közösségi kapcsolatok

A közösségi kapcsolatok szintén nagyon eredményesek a PR-ban.

Ha aktív tagjaivá válunk egy közösségnek, akkor:

  • építhetjük imidzsünket és növelhetjük befolyásunkat az üzleti életben
  • több ügyfelet vonzhatunk
  • véleményvezérekké válhatunk

Miért szeretjük annyira az online PR-t?

Az online PR eszköztára kiváló és költséghatékony lehetőséget kínál üzeneteink eljuttatására a potenciális fogyasztók felé és egyre nagyobb szerep jut ezeknek a csatornáknak.

Hogyan építsük fel az online PR-t?

Ez a folyamat tulajdonképpen annak az útnak a felépítését jelenti, melyen a tartalmunk eljut majd az olvasóink felé.

  • Először is érdemes összegyűjteni a számunkra releváns online portáloknál, blogoknál, oldalaknál dolgozó riporterek nevét és elérhetőségeiket. Ez lesz az adatbázisunk. 
  • Ezt követően ki kell találni, hogy őket miért fogja érdekelni a mi tartalmunk. Hogy mi lesz a motivációjuk a megosztásra. 
  • Ezt szem előtt tartva megfogalmazunk egy e-mailt, majd nyomon követjük a sorsát.
  • Lejegyezzük az adatbázisunkba, hogy kitől kaptunk visszajelzést, kik, mikor, hol és hányszor publikálták az írásunkat.

A személyes kapcsolati háló kiépítésén, és egy jól működő workflow kidolgozásán kívül a másik lényeges területet a distribution (megosztás) jelenti. Ez alapvetően a social sharinget, a hírlevél küldését, a retargetinget és a más hírlevelekbe való bekerülést öleli fel. A vendégblogokban való megjelenés a content marketing bevált eszköze. Ennek segítségével kapcsolatokat építhetünk, linkeket szerezhetünk és üzeneteinket olyanokhoz is el tudjuk juttatni, akikhez korábban nem sikerült.

Az igazán hatékonyan működő cégek e területek mindegyikére kiemelt hangsúlyt fektetnek.

Összefoglalva

A hagyományos és online PR eszközöknek nagy szerepük van az üzleti életben, hiszen egy erős kapcsolatot építenek ki vállalkozásunk és a nyilvánosság között. Minden cég más és más, eltérő profillal, kommunikációval és büdzsével. Éppen ezért fontos, hogy a PR stratégia megtervezésekor figyelembe vegyük az egyéni jellemzőket és ezek nyomán válasszuk ki a legmegfelelőbb PR eszközöket és csatornákat.

Amennyiben szakértői segítségre van szükséged tartalommarketingben, várjuk megkeresésedet!