Milyen a hatékony meta title és meta description? Mutatom, hogy kerülj előrébb a találati listán!
Frissítve: Pál Zoltán Gábor
Ha minél előkelőbb pozíciót szeretnél elfoglalni a Google találati listájában, akkor jó, ha tudod, hogy mi az a meta title és a meta description és hogyan használd őket minél profibban. Mire figyelj a meta cím és a meta leírás megírásánál? Hogyan hozd ki a legtöbbet a meta tagekből? Milyen hibákat követhetsz el? Jöjjön egy kis meta tag gyorstalpaló!
MI AZ A META TITLE ÉS META DESCRIPTION?
Ha valóban szeretnéd gyorsan megérteni a lényegüket, elég ha annyit tudsz, hogy mindkettő egy meta tag (meta címke). Vagyis olyan eleme az oldaladnak, amely információt nyújt a keresőmotoroknak és a látogatóknak.
A meta title (meta cím) és a meta description (meta leírás) egy-egy rövid HTML-kód, amely minden weboldalon megtalálható. A honlap címét és leírását tartalmazza, hasonlóan a könyvek címéhez és a könyv hátulján található ismertetőhöz. Elmondja, hogy miről szól a könyv (azaz a weboldal), mielőtt az olvasó kinyitná azt (vagyis rákattintana a linkre).
A meta címek és meta leírások rövid összefoglalóként működnek, olyan szövegrészek, amit a Google a találati oldalán (SERP) használ fel. Segítségükkel az internetezők eldönthetik, hogy a keresőmotor indexében szereplő oldal tartalmazza-e azt az információt, amire rákerestek.
META TITLE: A JÓ TARTALOMNAK KELL A CÉGÉR
Láttunk már olyat, hogy valaki egy szöveges tartalom (például egy blogposzt) feltöltésekor nagyobb figyelmet szentelt a megfelelő kulcsszó lekutatásának és beírásának, de a rövid leírást végül ráhagyta a Google-re, és persze a címen sem gondolkodott eleget. „Nem a headline az erősségem!” – mondják sokan, és tudod, hogy mi erre mit szoktunk válaszolni?
Azt, hogy márpedig legyen az!
A meta title (a cím) ugyanis az első dolog, amit egy felhasználó megpillant a keresési eredmények találatai közt, és ez alapján fog dönteni arról, hogy hova kattintson. A Google-nál pedig nem bízták a véletlenre: vastagabban szedi a keresőmotor, mint az alatta lévő descriptiont (vagyis a leírást). A meta title tökéletesen vonzza a tekintetet, és a felhasználó gyorsan eldöntheti, hogy a találatok közül melyik lehet a neki releváns.
Keresőoptimalizálás szempontjából nagyon fontos szerepe van, hiszen a Google a meta cím kulcsszavai és tartalma alapján fogja megítélni, hogy az adott oldal mennyire releváns az adott kulcsszóra és ez alapján helyezi el a találati listában.
Ha nem figyelsz oda a címre, a cím és a kulcsszó kapcsolatára, valamint a leírásra, akkor súlyos hibát követsz el. Még ha meg is jelensz a találati lista előkelő helyén, akkor sem biztos, hogy kitűnsz majd, és hiába a sok igyekezet, nem fogsz tudni organikus olvasókat az oldaladra irányítani.
HOGYAN ÍRJ HATÉKONY META TITLE-T? EZEKRE FIGYELJ AZ OPTIMALIZÁLÁSNÁL!
Először is: itt bizony a méret a lényeg! Csakhogy az életben gyakran tapasztalt alapelvekkel szemben a „minél rövidebb és tömörebb, annál jobb” elv érvényesül.
HTML-ben a meta title így néz ki:
<title> Milyen a hatékony meta title és meta description? </title>
Nézzük most meg, hogy a meta cím megadásakor milyen formai és tartalmi tényezőket érdemes szem előtt tartanod!
- Formailag figyelj rá, hogy a Google maximum 70 karaktert engedélyez a meta title-ben, A kvóta szóközökkel együtt értendő és amennyiben többet írsz, a Google levágja a cím végét, azaz olyan, mintha ott sem lenne.
- A meta címnek mindig tartalmaznia kell a legfontosabb kulcsszavakat, ami az oldaladat jellemzi.
- A kulcsszavakat a meta title elején helyezd el, ezzel segítve a felhasználó döntését.
- A weboldalad kódjában és a keresőkben megjelenített meta title eltérhet a tényleges címtől. Például lehet rövidebb, de azért ne legyen gyökeres különbség.
- Soha ne halmozz kulcsszót, mert erre a robotok értékenyek.
- Ha nem csak egy kulcsszóval dolgozol, akkor a másodikat a cím végére is beteheted.
- A meta cím legyen mindig releváns és valóban reflektáljon az oldal tartalmára.
- Amennyiben egy szimpla aloldalról beszélünk, akkor is érdemes a cégnevet/oldalnevet is beszúrni a meta title végére.
- A meta címnél fontos a földrajzi elhelyezkedés is, hiszen elsősorban helyi ügyfeleknek kell megtalálniuk. Ezért célszerű a címben helyneveket is megjeleníteni.
- Ha a cím több kifejezésből áll, gondolatjel helyett függőleges vonallal „|” válaszd el, így hangsúlyosabb lesz a találati listában.
- Honlapod minden oldalához készíts meta leírást, ellenkező esetben ugyanis a Google önállósítja magát és a tartalom alapján generálja le, ami nem biztos, hogy számodra a legjobb megoldás.
META DESCRIPTION – KELL VAGY NEM ANNYIRA FONTOS?
Sokak szerint a meta descriptionnek nincs nagy jelentősége, azonban ez nézőpont kérdése.
Ha arra vagy kíváncsi, hogy befolyásolja-e a helyezésedet, akkor az a tapasztalat, hogy direkt módon nem, közvetetten azonban annál inkább.
Érdemes úgy tekinteni a meta leírásra, mint egy reklámszövegre. Minél kompaktabb és figyelemfelketőbb, annál biztosabb, hogy izgalmas lesz a felhasználók számára. És minél több a kattintás, annál jobb a helyezés.
A meta description szerepe, hogy a potenciális érdeklődőknek összefoglald az adott oldal tartalmát, és hogy ezzel is segítsd a felhasználó döntését. A meta leírással az átkattintási arányt ugyanúgy javíthatod, mint a title taggel, hiszen a jó cím alá kerülő izgalmas leírás felkeltheti a felhasználói érdeklődést.
Nem kötelező tehát, de szeretnél profi lenni a keresőmarketingben, akkor elengedhetetlen, hogy minden különálló oldalhoz egyedi meta description-t készíts, beépítve a releváns kulcsszavakat.
HOGYAN ADHATSZ MEG META LEÍRÁST?
A meta leírás az alábbiak szerint néz ki html-ben:
<meta name=”description” content=”Ide írhatod be a meta descriptiont max. 160 karakterben.”/>
A weboldalakat kezelő CMS-rendszerekben általában van arra lehetőséged, hogy megadd a meta title-t és a meta descriptiont (valamint a kulcsszavat; a WordPress-nek is vannak jó pluginjai, az egyik ilyen például a Yoast SEO). A kulcsszó ebben az elemben pedig inkább a felhasználó szemszögéből fontos, hiszen a Google vastagon kiemeli azt, így ha a user látja azt a leírásban, akkor nagyobb eséllyel kattint.
A webodalak meta leírását a HTML forráskódban tudod megnézni, a “Ctrl+U” billentyűkombináció megnyomásával. A meta description csak a keresőmotorok találati oldalain vagy az oldal közösségi médiában történő megosztásakor jelenik meg.
ÍGY ÍRJ HATÉKONY META DESCRIPTIONT!
- A meta leírás legyen 140 és 160 karakter kötött. A Google maximum 160 karaktert jelenít meg (bár néha képes elmenni 310 karakterig is), tehát ezt a mennyiséget lehetőség szerint ne lépd túl.
- Vigyázz a túl rövid leírásokkal, mert tapasztalatok szerint ilyenkor a keresőmotor maga kezdi el kiegészíteni a szöveget, ami nem feltétlen szerencsés.
- A meta leírás tartalmazza az adott weboldal kulcsszavait, témáját, akár ragozott, akár ragozatlan formában.
- A kérdések és válaszok nagyon hatékonyak a meta leírásban, a felhasználók megoldásokra kíváncsiak.
- Hasznosak lehetnek a számok (10 dolog…), ezek felkeltik a látogatók érdeklődését.
- Figyelemfelkeltő lehet, ha valamilyen ajándékot ígérsz a látogatónak pl. bónusz videó, letölthető e-book, minta, ingyenes szállítás.
- Mindig ösztökéld kattintásra a látogatót.
- A leírásnál fontos, hogy mindig céged egyéniségét, karakterét tükrözze és bizalmat keltsen.
- Mindig nézd meg a konkurencia találatait és próbálj más és jobb lenni.
EZEKET KERÜLD A META CÍMBEN ÉS LEÍRÁSBAN
A meta tagek megadásakor érdemes betartani a következőket:
- Nem célszerű idézőjeleket használni.
- Ne legyen se túl rövid, se túl hosszú a cím és leírás (a legrosszabb, ha hiányzik).
- Ne élj vissza a kulcsszavakkal.
- Kerüld a helyesírási hibákat és a szóismétléseket.
- Ne használj azonos meta leírásokat az aloldalaidon.
- Ne írj félrevezető szöveget.
- Ne csak száraz összefoglaló legyen a leírás, hanem ösztönözzön cselekvésre is.
MI TÖRTÉNIK AKKOR, HA A GOOGLE ÁTÍRJA A LEÍRÁSODAT?
Erre akkor kerülhet sor, ha a keresőmotor úgy ítéli meg, hogy az adott meta description nem elég releváns. Világvége persze ekkor sincs, hiszen a Google igyekszik olyan részeket találni a szövegedben, amelyek tartalmazzák a kulcsszavadat vagy a keresési kifejezéseket.
A keresőmotor célja minden esetben az, hogy segítse a felhasználói döntést, ha úgy érzi, van jobb megoldás annál, mint amit te adtál meg. Érdemes ezért egy picit előre gondolkodni: a szöveges tartalom első mondatára tekints úgy, mintha az egy meta description lenne, amiben ezáltal megjelenik a kulcsszó is.
A Google ugyanis előszeretettel emeli ki és mutatja meg a felhasználóknak az első kulcsszót tartalmazó mondatot.
MIÉRT NEM LÉNYEGES MA MÁR A META KEYWORD?
A meta keyword az a mező, ahol az oldaladhoz rendelt kulcsszavakat megadhatod. A keresőoptimalizálás aranykorában ez volt az egyik legfontosabb kommunikációs csatorna, ahol elmondhattad a robotoknak, hogy melyik kifejezésre szeretnél megjelenni. Ha több kulcsszó is volt, akkor azokat vesszővel elválasztva adhattuk meg.
Álomszerűen egyszerű volt, és persze vissza is lehetett élni vele; talán épp ezért kellett búcsút vennünk tőle. Hiába halljuk még most is mantraként egyesektől, hogy „egy oldal, egy kulcsszó (nincs halmozás)”, a meta keywordnek keresőoptimalizálási szempontból már semmilyen jelentősége nincs.
Újdonságként hat? Ne lepődj meg, a Google egyik szakembere már 2009-ben erről beszélt, tehát teljesen mindegy, mit írsz ebbe a mezőbe, a robotok döntését nem fogod tudni befolyásolni. Szerepe ennek a tagnek sokkal inkább oldalon belüli keresésnél lehet, webesnél nulla, zéró.
ÖSSZEFOGLALVA
Neked elég a title-ra és a descriptionre odafigyelni a meta tagek közül, és ha betartod az azokkal kapcsolatos szabályokat, látványos eredményeket érhetsz el és megfelelő organikus forgalomhoz juthatsz.
És végül egy kis emlékeztető:
A jó meta title:
- minden aloldal esetében egyedi
- figyelemfelkeltő és releváns
- 4-6 szavas (maximum 65-70 karakteres)
- a kulcsszavat elöl tartalmazza
A hatékony meta description:
- 140 és 160 karakter között van
- tartalmazza a kulcsszavadat, amit a Google ki is emel
- cselekvésre ösztönöz
- a kulcsszó és az érdekes leírás miatt bizalmat kelt az olvasóban