Több tartalom, kevesebb forgalom

Fontos ugyan, hogy kiemelkedő minőségű tartalom jelenjen meg az oldalunkon, de lehetséges, hogy ezt az optimalizálási folyamat során túlzásba visszük és minél több tartalom jelenik meg, annál kevésbé lesz hatékony.

Gyakran halljuk, hogy a tartalom a fő a keresőoptimalizálásban, ennek eredményeként pedig sok unalmas és semmitmondó oldal jött létre kizárólag optimalizálási céllal. A minél több tartalomra való törekvést egy idő után valamennyire felülírta a minőségi tartalomra helyezett hangsúly, elsősorban a Google „Panda” frissítése után. Ennek ellenére széles körben elfogadott az az állandósult nézet, hogy ha el akarjuk érni, hogy a Google értékelje az oldalunkat, akkor minél több tartalom megjelenítése a célszerű.

Sok optimalizálási szakember továbbra is a több honlap, több megjelenített oldal és több tartalom létrehozását tartja a kampány alapvető eszközének, a feltételezett igény az egyre több tartalom megjelenésére pedig gyakran jó kifogás lehet egy elhibázott kampány védelmében, azt feltételezve, hogy a helyezés azért nem javul, mert az ügyfél nem hoz létre elég bejegyzést.

Úgy tűnik, túl nagy hangsúly került a tartalomra, annak ellenére, hogy egy oldal helyezésének problémájára ritkán lehet megoldás az, ha több tartalmat jelenítenek meg. Az sem elhanyagolható, hogy az optimalizálás területén jelenleg is túl sok az olyan oldal, ami nagy mennyiségű, de haszontalan tartalmat jelenít meg.

Az a terület, ahol leginkább jelen van az egyre több tartalom iránti igény, a kiemelten versenyközpontú jogi terület, ahol olyan tartalmakkal találkozhatunk, mint a „mi alapján válasszunk jogi képviselőt baleset esetén?”, vagy „top 10 teendő, ha a kocsinkat megkarcolták”, illetve ezeknek átírt változatai, amik segítségével a cégek próbálják az ügyfél tartalmát optimalizálni.

Az igazán nagy jogi cégek ma már saját részleget tartanak fent, aminek célja, hogy minél tartalmat hozzon létre, ezek azonban szinte alig érnek el forgalmat. Ezek a tartalmak legtöbbször rosszul összerakott WordPress oldalakon jelennek meg, amik több ugyanolyan oldalt generálnak azáltal, hogy agresszíven telezsúfolják a tartalmat kulcsszavakkal, címkékkel, kategóriákkal és szerzői oldalakkal.

Egyes oldalakon szerepel egy kérdezz-felelek funkció, ahova a felhasználó beírhatja a kérdését, egy jogi szakértő pedig válaszol arra. Ezek a kérdések pedig oldalak százait, vagy akár ezreit hozhatják létre, amelyek legtöbbször alig térnek el tartalmilag, hiszen a szakértő egy az oldalon már szereplő kérdéshez hasonló új kérdésre ugyanúgy kénytelen válaszolni, ha fenn akarja tartani a forgalmat. Azonban a kérdés megválaszolása után ezek a bejegyzések már nem hoznak új forgalmat, csak növelik az oldalak számát. Ha megvizsgáljuk ezeket az oldalakat és kategorizáljuk őket, illetve az aktivitást már nem mutató oldalakat megszüntetjük, akkor újra növekvő forgalmat figyelhetünk meg ennél a tartalom típusnál.

Jogi területen továbbra is megfigyelhető az a tendencia, hogy az ügyfelek a minél nagyobb számú tartalomra törekednek. A következőkben bemutatunk három oldalt, ahol jelentősen csökkenteni kellett a felesleges tartalmat és ez a forgalom növekedését eredményezte.

1. oldal: 63%-kal kevesebb oldal, 61%-kal nagyobb forgalom

Az első oldal esetében 2016 júliusa és októbere között zajlott az a folyamat, amely során több oldalt eltávolítottak a honlapról. Néhány ezek közül az oldalak közül hasznos volt ugyan a felhasználó számára, de nem volt alkalmas a keresési forgalom végpontjaként. Jó példa erre az olyan típusú oldal, ami szó szerinti átvétele egy törvénynek vagy rendeletnek a hivatalos állami oldalról, ami tekintve, hogy amerikai honlapról van szó, ötven oldalt jelentett, államonként egyet. Ezek kétségtelenül hasznosak a felhasználónak, de nem érdemes őket a listázás részévé tenni.

Más oldalak kevés tartalmat jelenítettek meg, vagy olyan tartalmak különböző változatait, amik nem nyújtottak lényegi információt, ezért ezeket egy specifikus oldalra kellett gyűjteni. Az alábbi ábrán látható, hogyan befolyásolta ez a folyamat a listázást. Egy kisebb csökkenés után augusztusban, következett egy nagyobb esés októberben, majd egy felívelő folyamat, amely 61%-os emelkedést mutatott a forgalomban.

Minél több tartalom, annál kevesebb forgalom

2. oldal: 32%-kal kevesebb oldal, 36%-kal nagyobb forgalom
A második oldal WordPress alapú és rengeteg duplikált tartalmat jelenített meg, azáltal, hogy túlzásba vitte a kategóriák és címkék használatát, emellett pedig kifejezetten gyenge tartalommal rendelkező oldalak sokaságát hozta létre, melyek főleg kérdezz-felelek típusú oldalak voltak a „Hummingbird” frissítés megjelenésére adott válaszként. Ennek kezelése érdekében három alkalommal szüntettek meg oldalakat.

Júniusban tíz ilyen oldalt kellett megszüntetni, ezek tartalmukban teljesen egyező duplikált tartalmat jelenítettek meg. Egy másik alkalommal 147 oldalt láttak el no-index címkével, hogy kivonják a listázás folyamata alól. Ezek főleg hírek, címkék és kategóriák alapján jöttek létre. Végül szeptemberben olyan oldalakat szüntettek meg, amik kérdezz-felelek típusú tartalmat jelenítettek meg, viszont a minőségük gyenge volt. Ahogy az ábra is mutatja, a listázott oldalak csökkenésével párhuzamosan növekedett az organikus forgalom mértéke. a WordPress címkék alapján jöttek létre. Ezeket az oldalakat az XML oldaltérképből is eltávolították. Érdemes kiemelni, hogy sok ezek közül az oldalak közül nem szerepelt a listázásban, de ahogy az ábra is mutatja, legalább egy részük részt vett a folyamatban.

Minél több tartalom, annál kevesebb forgalom

3. oldal: 13%-kal kevesebb oldal, 37%-kal nagyobb forgalom

A harmadik példa egy olyan oldal, ahol kevésbé látható jelentős javulás. 2016 októberében 149 olyan oldal kapott no-index címkét, amik a WordPress címkék alapján jöttek létre. Ezeket az oldalakat az XML oldaltérképből is eltávolították. Érdemes kiemelni, hogy sok ezek közül az oldalak közül nem szerepelt a listázásban, de ahogy az ábra is mutatja, legalább egy részük részt vett a folyamatban.

Ugyanezen a változtatáson esett át a honlap tíz szerzői oldala is, ami látszik is az ábrán a folyamatos csökkenésben, ami a forgalomban jelentkezett.
Ez kiválóan mutatja be, hogy a WordPress által automatikusan generált oldalak jószándékú, de agresszív használata mennyiben befolyásolhatja az organikus forgalmat.

Minél több tartalom, annál kevesebb forgalom

Több tartalom, több probléma

A szakemberek számára persze egyik példa sem meglepő, hiszen a „Panda” frissítés a legtöbbjük számára már ismerős, azonban továbbra is gyakran halljuk, hogy a tartalom a fő, ami arra biztathatja az oldalak tulajdonosait, legfőképpen a kisvállalkozások esetében, hogy minél több tartalmat jelenítsenek meg. Azonban az esetek nagy részében inkább az a jellemző, hogy a kevesebb tartalom generál nagyobb forgalmat.

Közzététel dátuma: