Stratégiai keresőoptimalizálás miért fontos a jó SEO

A vállalati lépcsőfokon magasabban elhelyezkedők manapság is gyakran gondolnak úgy a SEO-ra, vagyis keresőoptimalizálásra, mint egy mellékes szálra a cég stratégiájában. Most elmagyarázzuk, hogy miért szükséges ezt a nézetet megváltoztatni és nagyobb hangsúlyt fektetni a stratégiai keresőoptimalizálás területére.

A kezdetekben a keresőoptimalizálás a marketing egyik ágazataként jött létre mintegy évtizeddel ezelőtt, és főleg taktikai központú volt. Ami azt illeti, a különböző stratégiák a linkek, hivatkozások, helyezés és forgalom gyűjtésére már önmagukban is érdekes témák.

De a keresőoptimalizálás sokkal több, mint taktikák, trükkök és eszközök. Ez ma már sok cég számára egyértelművé vált.

Tekintsük át azt az öt módot, ahogy a SEO igazi stratégiai keresőoptimalizálás lehet!

Digitális média költségeinek csökkentése

Sok iparágban a PPC (pay-per-click, vagyis kattintás utáni nyereség) elérheti akár a 3000 forintot is. Az előnyös, organikusan választott pozíciók jelentősen csökkenthetik ezeket a költségeket, ezzel felszabadítva azokat az összegeket, amiket olyan szegmensek finanszírozására fordíthatunk, amiket amúgy nem engedhetnénk meg magunknak. Ez olyan stratégiai tényező, amit gyakran nem vesznek figyelembe egy kampány felállításánál.

A piaci részesedés védelme

A SERP (Search engine results page, vagyis keresőmotorok találati listája) organikus listázása nemcsak a saját forgalmunkat növeli, de a konkurencia forgalmát is csökkenti. Az üzletek közötti kapcsolat esetén, ahol az ügyfél hosszútávon való megtartása fontos szempont, a kiemelt minőségű keresőoptimalizált tartalomba való befektetés kulcsfontosságú. Minden alkalommal, amikor elvesztünk egy beszerzési lehetőséget a keresőoptimalizálásban, valószínűsíthető, hogy az a nyereség a konkurenciánál köt ki. Más szavakkal, a keresőoptimalizálás lehet támadó és védekező eszköz, egy stratégiai előny a piaci részesedésért vívott harcban.

A branding hatása

A keresőoptimalizálás és a PR nem ugyanaz, viszont a céljaik gyakran fedik egymást, hogy növeljék az ügyfél általános jelenlétét, valamint a kedvező nyilvános megítélést, épp ezért sok PR cég adta hozzá a repertoárjához a stratégiai keresőoptimalizálás alapvető fogásait, ahogy sok SEO cég is elkezdett PR-ral foglalkozni. A tudatosítás magas szintű marketing cél, ma már az online megítélés kezelése minden esetben tartalmaz valamilyen keresőoptimalizálási eszközt. A keresőoptimalizálás nem az egyetlen részlet, amire figyelnünk kell, de kulcsfontosságú szereplő egy befolyás növelését célzó kampányban.

Új termék, szolgáltatás fejlesztése

A keresés valós idejű, széleskörűen mért fókuszcsoport, amit megfelelő adatok birtokában pontos analízisre használhatunk fel, ami megmutatja, hogy mire van szükségük a felhasználóknak és egyes esetekben olyan termékek fejlesztésére használhatunk, ami piaci rést tölt ki. Hatalmas lehetőség rejlik ebben a „virtuális fókuszcsoportban”, melynek kutatása egyes esetekben jövedelmezőbb lehet a cég számára, mint a hagyományos piackutatás.

Mennyire kihasznált a stratégiai keresőoptimalizálás a cégünkben?

Kérdezzük meg magunktól: kinek tartozik felelősséggel a cégünkben a keresőoptimalizálási csoport vezetője?

  • a digitális marketing vezetőjének?
  • az optimalizálásért vagy tartalomért felelős aligazgatónak?
  • a technikai csoportnak?
  • a keresésoptimalizálási marketing vezetőjének?
  • a beszerzési marketing vezetőjének?
  • a marketingigazgatónak?
  • az ügyvezető igazgatónak?

Természetesen minél magasabb beosztásban dolgozik az illető, annál valószínűbb, hogy a keresőoptimalizálási meglátások hallgató fülekre lelnek és a cég egészére hatást gyakorolnak.

De a cég struktúrája ritkán ad egyértelmű választ erre a kérdésre, ezért fontos megkérdezni magunktól, hogy az optimalizálásra vonatkozó ötletek az új projektek megfogalmazásánál vagy csak később, a végrehajtás stádiumában kerülnek fókuszba? Minél hamarabb elő tudunk hozakodni az esetleges problémákkal, annál valószínűbb, hogy a webes projekteket nem kell újraépíteni a megjelenítési szakaszban. Az optimalizálás nem lehet egy olyan részlet, amit utólag gondolunk hozzá a projekthez, a kezdeti szakaszban már jelen kell lennie.

Hogy érhetjük ezt el?

Egy 2012-ben megjelent cikkben a keresőoptimalizálás elindítására egy szisztematikus, többlépcsős rendszert javasolnak, például:

  • a cég egészére kiterjedő képzések a keresőoptimalizálásról, valamint az egyes részlegek specifikus képzése
  • a kereszt-funkcionális munkafolyamatok összesített folyamatokkal való kiegészítése
  • következetesség a meetingeken, ami elősegíti, hogy az optimalizálás mindig felmerüljön egy új marketing döntéshozatalánál

Kétségtelenül sok a teendő, ha el akarjuk érni, hogy a keresőoptimalizálás ne marginális, mellékes részlet legyen egy kampányban és hogy az ezen alapuló tudás elérhető legyen mások számára is.

Még a meetingeken keresőoptimalizálással kapcsolatban használt kifejezések, például „az optimalizálás szempontjából”, azt a látszatot keltik, hogy ez egy elzárt világ, ami nem sokat tesz hozzá egy kampányhoz. Ennek eredményeként az optimalizálással foglalkozó részlegek gyakran nem kapnak elismerést és az ötleteiket kevésbé veszik figyelembe, így sok lehetőség kihasználatlanul marad.

Szerencsére azok a cégek, amik be tudják építeni az optimalizálást a marketing stratégiájukba a kampány szerves részeként, nem mellékes adalékként, jól teljesíthetnek a jövőben.

A marketing szakemberek számára előnyös, ha elérik, hogy ügynökségeik és a SEO szakemberek további képzést kapnak az optimalizálási megoldások legmegfelelőbb beillesztési módjairól a kampány stratégiába. Több ügynökség már követi ezt a gyakorlatot, mások hajlandók a portfólió részévé tenni igény szerint, még ha ez több ügynökségen belüli munkát is jelent.

Közzététel dátuma: