SEO vagy PPC: Miért megkerülhetetlen a keresőoptimalizálás?

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

A keresési marketingben dolgozva egy kérdés folyamatosan felmerül: SEO vagy PPC – melyik éri meg inkább a nagyobb figyelmet?

Gondoljuk át a kérdést egy pillanatra!

SEO vagy PPC?

Organikus vagy fizetett keresés — teljesen mások, mégis tekinthetjük őket az érem két oldalának. Nincs értelme csak az egyikhez ragaszkodni, hiszen mindkettő ugyanahhoz az eredményhez vezet. Ami összeköti a két stratégiát az a láthatóság növelése.

Közelítsük meg a kérdést egy kosárcsapat analógiájával. A sztenderd csapatoknál egyszerre öt ember van a pályán, tipikusan a dobók, a védők és a segítők. A legjobb csapat megtalálja a módját, hogyan működjenek együtt a pályán.

Ezt a gondolatmenetet kell a keresőmarketingben is alkalmazni. Ha figyelmen kívül hagyunk egy teljes médiumot, olyan, mintha a csapat egy értékes tagját kihagynánk a játékból.

A csúnya szó: költségvetés

Nos, tudva, hogy ez egy köztudott dolog, bizonyára felmerül a kérdés: miért priorizálnak mégis a vállalatok e két eszköz között?

Úgy vélem, a válasz egy nem túl szép szóval összefoglalható: költségvetés.

Igen, a költségvetés a gazdasági élet bürokráciája. Senki nem szereti, mégis mindenkinek el kell viselnie. Akár az ügyfelekről, akár a marketingesekről beszélünk, senki sem szereti a költségvetés szót, mert korlátozást jelent. Gyakran túl nagy hangsúlyt fektetnek a költségek féken tartására, a problémák egyedülálló halmazának elkészítésére, melybe mindenkit be lehet vonni.

Előfordulhat, hogy kisebb vállalatokat a tisztességtelen piaci szereplők átejtenek. Ismerős a történet: a kis vállalat megbíz egy híres marketing ügynökséget, ami a csillagok lehozását is megígéri egy alacsonyabb összegért – az eredmények pedig nem egyeznek meg az előzetes várakozásokkal.

A költségvetést előtérbe helyező gondolkodás az ügynökségek életét is megnehezítheti. Vannak olyan rossz szerződésbe beragadt ügynökségek, ahol a szerződésben megjelölt elvárások az ügyfél részéről jóval meghaladják az adott költségvetés keretében elvégezhető munkát. Hirtelen az ügynökség nehéz döntés elé kerül, vagy megcsinálja a feladatokat (és pénzt veszít) vagy a vállalat érdekében elviselik hírnevük romlását. Világos, a költségvetés mérgező a vállalatokra és a marketingesekre nézve.

Egy jó tanács: ne a költségekre fókuszáljunk, hanem az eredményekre. Mindenki jobban jár így.

Elhelyezkedés, elhelyezkedés, elhelyezkedés!

A zöldségesek és a keresőmotorok között jóval több összefüggés van, mint gondolnánk. A kedvencünk a termékek elhelyezésével kapcsolatos. Érdemes megfigyelni, hogy a legnagyobb márkák mindig szemmagasságban vannak elhelyezve a boltokban. Ez nem véletlen.

Vegyük például a gabonapelyheket. A legnagyobb gyártók hajlandók magasabb összeget fizetni a boltoknak, hogy a szemmagasságban lévő polcokon helyezzék el termékeiket, hiszen számos tanulmány támasztja alá, hogy az így elhelyezett termékeket szívesebben vásárolják a vevők.

Az emberek nagy része inkább megragadja az első dolgot, amit meglát a polcon, mint hogy egy kevésbé szembetűnő helyen keresgéljék az olcsóbb alternatívát. A fogyasztók általában a legkisebb ellenállás útját követik – egy elv, ami elárulja hogyan veszünk részt a keresési eredményekben.

A legfrissebb kutatások azt mutatják, hogy a kereső első oldalán talált weboldalakra jut el a keresési forgalom 90%-a. Másként mondva, a Google felhasználók kevesebb, mint 10%-a jut túl az első oldalon. Az első oldalon megjelenni a keresésben az internet tekintetében megfelel a termékek szemmagasságban való elhelyezésének.

Ne feledjük – a prémium ingatlanoknak borsos ára van. Komoly befektetésre van szükség, hogy birtokoljuk és megtartsuk a teret. Akkor van a legnagyobb esélyünk a terület megtartására, ha nem választunk a SEO vagy PPC közül, hanem párhuzamosan fektetünk be mindkettőbe.

Egy kattintás valódi ára

Sokan lemondanak a PPC nyújtotta előnyökről, mert nem tetszik nekik az ötlet, hogy minden alkalommal, mikor valaki a hirdetésükre kattint, kiszámláznak nekik egy adott összeget. Meglepő, hogy hányan fordítják a figyelmüket inkább a SEO felé, csak azért, mert az „ingyenes”.

Ez a hozzáállás komoly fájdalmakat okoz.

Fontos kiemelni, hogy a SEO sincs ingyen – legalábbis az a fajta nincsen, amelyik működik.

Ne kövessünk el hibákat: csak azért, mert az organikus forgalom ingyenes, ez még nem spórolja meg nekünk azt az összeget, amit a forgalmat generáló pozíció elérése visz el. A minőségi keresőoptimalizálás egy költség – nem lehet megkerülni.

Egy átlagos SEO szerződéssel ellentétben a PPC esetében sokkal jobban kézben tarthatók a költségek. A hirdető eldöntheti, hogy mennyit kíván költeni napi, heti, havi szinten. Ez a flexibilitás egy bizonyos mennyiségű szabadságot biztosít.

Egy légmentesen záródó költségvetés létrehozása segíthet leküzdeni a maradék félelmet, amit a mögöttes költségek okoznak.

Az egyetlen legjobb reklámtaktika

Kell még több meggyőző indok?

Bill Hunt, a keresési marketing ipar egyik jeles alakja kijelentette: „a PPC a jelenlegi legjobb elérhető hirdetési taktika a mai márkák számára.”

Ami még érdekesebb, Hunt egy organikus forgalom optimalizálás Pubcon workshopon osztotta meg ezt a kis bölcsességet. A résztvevő SEO szakemberek közül többen elgondolkodtak azon, hogy esetleg későn vették észre ezt a jelenséget.

Ott volt a SEO egyik legkiemelkedőbb alakja, aki elárulta, hogy a fű zöldebb a keresőmarketing fal másik oldalán. A valóság az, hogy a PPC számos jelentős előnnyel bír a SEO-val szemben – a pontosság és a lehetőség a legkiemelkedőbbek ezek közül. Ahogy Hunt mondja „nincs más olyan eszköz, mint a PPC, amely lézer pontossággal tudja eltalálni a célközönséget az érdeklődés megfelelő pillanatában.”

Egy jól optimalizált PPC kampány biztosítja, hogy meg tudjuk célozni:

  • a megfelelő embereket
  • a megfelelő időben
  • a megfelelő helyen

Nehéz túllicitálni egy ilyen lehetőség értékét.

Mindent összevetve… SEO vagy PPC?

Sokat gondolkozunk ezen a kérdésen. Végülis a munkánk része, hogy sikeressé tegyük az ügyfeleket a keresésben. Ebből az okból kifolyólag — bár a mi fókuszunkban inkább a SEO áll — úgy véljük nem lenne az ügyfelek hasznára, ha teljesen semmibe vennénk a PPC számos előnyét.

A SEO vagy PPC? kérdésre a válasz: a kettő kombinálásával élhetjük el a legtökéletesebb eredményt.