Oldal láthatósága optimalizálás keresőrobotoknak

Amikor keresőoptimalizálásra gondolunk, többnyire olyan tényezők lebegnek szemünk előtt, melyek ilyen vagy olyan módon, de közvetlenül rangsorolásunkra hatnak. Ez persze rendben is van így, hiszen a keresőoptimalizálás végső soron erről szól. Vannak azonban olyan tényezők, melyek kevéssé direkt és nyilvánvaló módon javíthatják helyzetünket és növekedhet általuk az oldal láthatósága.

Mint az ismeretes, a Google vagy akár a Bing keresőrobotok segítségével találja meg, majd térképezi fel oldalunkat. Túl a tartalmi szempontokon, mindenképp érdemes arra is energiát szánni, hogy ezek a keresőrobotok minél könnyebben végezzék dolgukat, mivel így biztosíthatjuk, hogy az összes oldalunkon megjelenő tartalom feltérképezésre kerüljön.

Amit fontos látni, hogy a Google csak bizonyos mennyiségű aloldalt indexel naponta. A Google Search Console segítségével könnyen kideríthetjük, hogy ez a mennyiség esetünkben pontosan mekkora.

Oldal láthatósága: optimalizálás keresőrobotoknak

A mellékelt példa esetében azt láthatjuk, hogy átlagosan napi 32 oldalnyi keretből kell gazdálkodnunk. Ez akkor válik problematikussá, amikor oldalunk ennél lényegesen több aloldallal rendelkezik. Ilyenkor értelemszerűen sokkal lassabban kerülnek indexelésre bizonyos tartalmak, ami akár hónapos eltéréséket is jelenthet a befektetett munka és megtérülése között. Ha ezt el akarjuk kerülni, olyan módon kell optimalizálnunk oldalunkat, hogy a lehető legnagyobb napi kerethez jussunk.

Persze érdemes pár mondatot szentelni az olyan esetekre, amikor az oldalon egy-egy olyan fejlesztés megy végbe, ami minden aloldalon öröklődik. Ilyen esetekben a robotok az aloldalak jelentős részén találnak új információt vagy változást, ezért azt a jelzést küldik a kereső számára, hogy itt egy nagy változás ment végbe. Nem ritka, hogy ilyen esetben további oldalakat járnak be a robotok az átlagostól messze eltérő mennyiségben, végül pedig – mivel mindenhol van változás – az egész oldalt lekérik teljes egészében, akár többször is. Láttunk már 1200 aloldalas áruháznál 3900 robotot is egy nap alatt, vagy több, mint háromszor járták be az oldalt.

Oldal láthatósága

Az első és legfontosabb természetesen az, hogy oldalunk egyáltalán látható legyen a Google keresőrobotjai számára. Az oldal láthatósága leginkább azzal biztosítható, ha a megfelelő módon implementáljuk a robots.txt fájlt. Érdemes megjegyezni, ha bizonyos aloldalakat mindenképp el akarunk rejteni a keresőrobot elől, a robots.txt-n belül megadott „Disallow” attribútum nem elég. Ilyenkor a szóban forgó oldal HTML kódjának header szekciójába kell beiktatunk a következők valamelyikét:

noindex” />

vagy

X-Robots-Tag: noindex

Multimédiás tartalmak

Míg felhasználóink számára csábító lehet a mindenféle multimédiás tartalom, a keresőrobotok nem minden esetben rajonganak érte. A Google ugyan képes feldolgozni a legtöbb formátumot, más keresőrobotok már nem feltétlenül ennyire hatékonyak. Épp ezért azt javasoljuk, bánjunk szerényen, de legalább átgondoltan az ilyen tartalmakkal.

Átirányítás

Kerüljük a hosszú láncolatot építő átirányításokat. Ezek gyakorlatilag pazarolják a napi feltérképezésre szánható keretünket, vagyis ha túl sok átirányítást használunk, szélsőséges esetben előfordulhat, hogy végeredményben a Google nem jut el a konkrét tartalomig.

Nem működő linkek

Időről-időre ellenőrizzük az oldalunkon található linkeket, mivel előfordulhat, hogy a régebbiek már megszűnt weboldalakra mutatnak. A keresőoptimalizáláson túl, ez a felhasználók számára is nagyon rossz élményt nyújt, mindenképp érdemes foglalkozni vele.

A hibás linkek kigyomlálása jól mutatja, mi a különbség a keresőoptimalizálás és a Googlebot számára való optimalizálás között. A linkek folyamatos karbantartása ugyan nem befolyásolja közvetlen módon helyezésünket, ennyiben nem is kiemelten fontos SEO szempont, viszont nagy hatással van arra. milyen gyorsan tudják indexelni oldalunkat a Google keresőrobotjai.

Dinamikus URL

Az azonos oldalakra mutató dinamikus elérési utakat úgy kezeli a Google mintha külön oldalak lennének. Ez értelemszerűen teljesen fölösleges pazarlása napi keretünknek. A probléma kiküszöbölhető, ha a Google Search Console segítségével jelezzük, hogy a tartalomkezelő rendszerünk olyan paramétereket ad az elérési utakhoz, amik magukban nem változtatnak az oldalon található tartalmon.

Oldaltérkép karbantartása

Az XML oldaltérképek mind a felhasználóknak, mind a keresőrobotoknak sokat segítenek. Érdemes arra törekedni, hogy lehetőleg ne legyen a szükségesnél több aloldal és átirányítás, illetve blokkolt oldalak. Természetesen ma már a látogatók nem, vagy annyira elenyésző mértékben használnak oldaltérképeket, hogy a sitemap gyakorlati hasznát csak a Search Console-ban látjuk. A feleslegesen sok aloldal alacsony oldalminőséget okoz, mivel az egyébként jó minőségű tartalmainkat felhígítjuk olyan címke vagy duplikált termék aloldalakkal, amiknek a gyakorlati haszna elenyésző.

RSS csatornák

Az RSS csatornák nemcsak a felhasználók számára szolgáltatnak tartalmat akkor is, amikor épp nem az oldalunkat böngészik, hanem a keresőrobotok számára is előszeretettel látogatott felületet biztosítanak. Ha oldalunk valamilyen új termékkel, bejegyzéssel vagy bármilyen frissítéssel bővül, azt mindenképp küldjük el a Google FeedBurner számára, így biztosak lehetünk abban, hogy az új tartalom indexelésre kerül.

Külső linkek

Az alább bemutatott kísérlet során arra voltunk kíváncsiak, van-e valamilyen összefüggés a linképítés és az emlegetett napi keret alakulása között. A statisztika egy oldal vonatkozásában mutatja meg a külső, illetve belső linkek mennyiségét, illetve azt, hogy az adott aloldalt hányszor olvasta be a Google keresőrobotja.

Oldal láthatósága: optimalizálás keresőrobotoknak

Jól látható, hogy amíg a belső linkek esetében nem beszélhetünk különösebb összefüggésről, a külső linkek mennyisége és a napi keret között erős korrelációt (0,978) számolhatunk.

Belső linkek

Az előbbiekben ugyan azt mondtuk, nincs közvetlen összefüggés a belső linkek mennyisége és a napi keret mérete között, mégsem hagyhatjuk figyelmen kívül a házon belüli linképítést. Egyfelől az így elérhető jobb felhasználói élmény, ha közvetett módon is, de végeredményben hatással van a rangsorolásra. Másfelől a Google keresőrobotjai is gyorsabban képesek feltérképezni oldalunkat ha az jól strukturált.

Konklúzió

Összességében azt mondhatjuk, hogy a klasszikus SEO elvek kéz a kézben járnak egymással, az oldal láthatósága első lépésétől egészen a külső és belső linkek helyes kezeléséig. Ha a Google számára egyszerűbbé tesszük oldalunk feltérképezését, azok gyakrabban és így gyorsabban végzik dolgukat, ami nagy általánosságban jobb eredményekhez és rangsoroláshoz vezet.

Közzététel dátuma: