Mobil oldalak: prioritás a Google indexelés során

Gary Illyes nemrégiben bejelentette, hogy a Google a mobil oldalak indexelését helyezi prioritásba az asztali verziók indexelésének rovására. Egyéb konkrétumok hiányában, a következményekkel kapcsolatban számos találgatás kapott szárnyra szakmai berkekben. Ebben a bejegyzésben megpróbáljuk összeszedni a legfontosabb tudnivalókat.

Ahhoz hogy megértsük, milyen jelentősége van a váltásnak, először érdemes pár alapvető fogalmat tisztázni:

  • Feltérképezés: ez az a folyamat, aminek során a Google különböző linkeket követve megtalálja és feltérképezi oldalunkat.
  • Indexelés: az indexelés elég bonyolult, ínyencek számára rengeteg érdekességet tartogat, de most maradjunk annyiban, hogy a Google az indexelés során fordítja át oldalunkat a saját használatára is alkalmas adathalmazzá.
  • Visszakeresés: a konkrét keresés első lépése. A Google ilyenkor halássza elő a robusztus adatmennyiségből a releváns találatokat.
  • Rangsorolás: ebben a fázisban készül a végül felhasználók számára is látható rangsor a releváns találatok között.

Ha ezek az alapvető fogalmak beégtek, haladhatunk tovább aktuális témánk felé.

Mit jelent a mobil oldalak prioritása?

Eddig a Google egyetlen hatalmas adatbázist üzemeltetett, melyben az oldalak asztali verziója volt a mérvadó. Természetesen ide kerültek a mobil oldalak indexeléséből származó adatok is. A váltás lényege abban áll, hogy a jövőben külön adatbázis tárolja a mobil és asztali adatokat, melyek közül az elsődleges a mobil adatbázis lesz. Elsődlegesség alatt most azt kell értenünk, hogy a mobil oldalakat gyakrabban fogják indexelni.

A váltás oka az, hogy a közös adatbázisos megoldás esetében túl gyakran fordultak elő olyan helyzetek, melyekben a felhasználó mobil eszközén rákattintott valamilyen találatra, azonban mögötte mégsem talált mobil eszköz által megjeleníthető tartalmat. Ez nem éppen kellemes felhasználói élmény, a Google feltehetőleg ezen akar javítani. A két adatbázissal dolgozó rendszer esetében elviekben már nem fordulhatnak elő olyan átfedések, melyek az asztali indexelésre visszavezethető módon hibás találatot adnak mobil készülékekre.

De mit jelent mindez?

Összességében három forgatókönyvet kell mérlegelnünk: oldalunk rendelkezik mobil verzióval, vagy legalább reszponzív, legrosszabb esetben semmilyen mobil eszközöket támogató megoldással nem bír. Az alábbiakban ezeket fogjuk kifejteni.

    1. Reszponzív oldalak

A jó hír, hogy a reszponzív kialakítással rendelkező oldalak esetében nem kell különösebb változásra számítanunk. Amit a Googlebot desktop lát, nagy vonalakban a Googlebot mobile is látni fog.

    1. Külön mobil és asztali verzió

Itt már valamivel trükkösebb a helyzet. Ha meglévő oldalainkon a „rel=alternate” és „canocical” tagek segítségével irányítjuk a Google keresőrobotjait, a mobil indexelés a jövőben csak a mobil oldalakon található tartalmakat érik el. Kicsit pontosabban, ha valamilyen tartalom csak az asztali verzión szerepel, a mobil indexelés egyszerűen nem fogja látni.

    1. Csak asztali verzió

Azokban az esetekben, ahol csak asztali verzió érhető el, végeredményben semmi sem változik. Ettől még persze továbbra sem szerencsés csak asztali verzióval üzemeltetni oldalunkat, hiszen az eleve rosszabb rangsoroláshoz vezet.

A gyakorlatban

A változásokban érintettek számára azt tudjuk javasolni, készítsenek reszponzív oldalt. Természetesen előállnak olyan helyzetek, amikben szeretnénk, ha asztali és mobil megjelenésünk eltérne egymástól. Ez azonban reszponzív dizájn mellett sem lehetetlen.

Igazából csak azt kell átgondolnunk, mik azok a tartalmak amik a mobil megjelenítés esetében nem szerencsések a kezdőoldalon. Elképzelhető, hogy ezek a tartalmak elférnek valamelyik aloldalon is? Feltehetőleg igen! Az ilyen irányú gondolkodás igényel némi tapasztalatot tartalomstratégia és információs architektúra területén, de a lényeg, hogy egyáltalán nem lehetetlen eltérő felhasználói élményt biztosítani a mobil és asztali megjelenítés során.

Közzététel dátuma: