Magas visszafordulási arány: 10 lehetséges ok

A rettegett magas visszafordulási arány. Ez aggasztja annyira a marketing-szakembereket.

Mit jelent a magas visszafordulási arány?

Emlékeztetőként, a visszafordulási arány a látogatók azon százalékára vonatkozik, akik elhagyják az oldalt (vagy visszatérne a keresési találatokra, esetleg a referens weboldalra) egyetlen lap megtekintése után.

Mielőtt mindenki aggódni kezd, tudni kell, hogy a „magas” relatív fogalom. A RocketFuel tanulmánya szerint a legtöbb weboldal visszafordulási aránya 26% és 70% közé esik.

Magas visszafordulási arány: 10 lehetséges ok

Az összegyűjtött adatok alapján egy pontozási rendszert alakítottak ki, ezekkel a kategóriákkal:

  • 25% vagy alacsonyabb: Valami biztosan hibás
  • 26-40%: Megfelelő
  • 41-55%: Átlagos
  • 56-70%: Magasabb az átlagosnál, de időnként indokolt lehet a weboldal sajátosságai miatt
  • 70% vagy magasabb: Rossz és/vagy valami hibás

Az összesített visszafordulási arányt a Google Analytics-en belül az Audience Overview fülön lehet megtekinteni.

Magas visszafordulási arány: 10 lehetséges ok

A csatornák visszafordulási arányát külön-külön szintén meg lehet tekinteni a Google Analytics-ben a Behavior avagy Viselkedés oszlopban.

Magas visszafordulási arány: 10 lehetséges ok

A magas visszafordulási arány számos dolog következménye lehet. Nézzünk meg ezek közül 10 általános, elterjedt okot és ezek megoldását!

1. Lassan betöltő weboldal

A Google régóta jelzi, hogy a betöltési sebesség szerepet játszik a rangsorolási algoritmusban, így jó SEO szakemberként erre is hangsúlyt kell fektetni. A Google olyan tartalmakat emel ki szívesen, amelyek jó felhasználói élményt nyújtanak és tudja, hogy a lassú betöltés rossz élményhez vezet. Ha az oldalnak néhány másodpercnél több idő kell, a felhasználók megunják és elmennek.

A betöltési sebesség helyreigazítása egy egész életen át tartó utazást jelent a legtöbb SEO és webmester szakértő számára, de pozitív tulajdonságként megemlíthető, hogy minden elemi javítás inkrementális lökésként jelenik meg a sebességben.

Mérjük a weboldal sebességét (átfogóan és oldalanként) a Google PageSpeed Insights, Pingdom, és GTMetrix eszközök segítségével. Az oldal felmérése után specifikus javításokat fognak javasolni, például a képek méretének csökkentését.

2. Önálló tartalom

Néhány esetben a felhasználók minden információt megtalálnak az oldalon. Ez egy mesés dolog lehet – talán sikerült elérni minden tartalommarketinges álmát és olyan tartalmat létrehozni, ami lekötötte az olvasókat egy kis időre! Esetleg a kezdőoldal csak egy rövid kérdőív kitöltését kéri.

Ha meg szeretnénk tudni, hogy a visszafordulási arány miatt kell-e aggódni, érdemes megnézni a a Google Analytics-en belül az oldalon eltöltött időt (Time Spent on Page), illetve a munkamenet átlagos hosszát (Average Session Duration). Ha a fogyasztó több percet tölt az oldalon, akkor pozitív jel érkezik a Google-höz, ami azt mutatja, hogy az oldal tartalma releváns volt a keresés szempontjából, ezért érdemes az ilyen felhasználókból minél többet bevonzani, ha jó helyezést szeretnénk elérni az oldallal.

Ha azonban a látogatók kevesebb, mint egy percet töltenek az oldalon (ami előfordulhat akkor is, ha az optimalizálás megfelelő, de egy gyorsan kitölthető CTA formot használunk), próbáljuk valahogy rávenni őket, hogy elolvassanak még néhány blogbejegyzést a kérdőív kitöltése után.

3. Néhány oldal aránytalan hozzájárulása

A korábbi példát kiegészítve, néhány oldal valószínűleg jobban hozzájárul a visszafordulási arány növekedéséhez. A Google ért ahhoz, hogy megkülönböztető figyelemmel kezelje az ilyen oldalakat. Tehát ha a kezdőoldalon a CTA miatt mennek tovább a felhasználók gyorsan, ami indokolt, a többi oldalon azonban alacsonyabb a visszafordulási arány, akkor minden rendben van.

Azonban érdemes jobban utána járni és igazolást találni arra, hogy valóban ez az oka a visszafordulásnak vagy valamelyik oldal más okból bír magas visszafordulási aránnyal. A Google Analyticsben menjünk a Behavior > Site Content > Landing Pages menüpontba és szűrjünk a visszafordulási arány szerint.

Érdemes lehet egy részletesebb szűrést végezni, így elkerülve, hogy valótlan eredményt kapjunk egyetlen kivétel miatt. Ha az oldal tartalmával kapcsolatban indokolt, akkor mindegy, hogy 100 vagy 1000 látogatóban gondolkodunk. Ha ezt sikerült kitalálnunk, akkor már csak az Advanced pontra kell kattintani és a szűrést beállítani úgy, hogy „Session greater than that”.

Magas visszafordulási arány: 10 lehetséges ok

4. Félrevezető Title Tag és/vagy meta leírás

Tegyük fel a kérdést: A tartalom jól össze van foglalva a title tag-ben és a meta leírásban?

Ha ez nincsen megfelelően megjelenítve, a látogatók gondolhatják azt, hogy valamilyen témában fognak információt találni az oldalon, odaérve azonban csalódnak és hamar visszafordulnak. Akár egy ártatlan hibáról van szó, akár ki akartuk cselezni a rendszert klikkcsalival, szerencsére könnyen ki lehet javítani. Vagy nézzük át az oldal tartalmát és annak megfelelően javítsuk a title tag-et és a meta leírást vagy úgy írjuk meg a tartalmat, hogy valóban olyanok találjanak el hozzánk a keresési találatokból, akiket az oldal érdekel.

5. Üres oldal vagy technikai hiba

Ha a magas visszafordulási arány valóban kiugró és azt látjuk, hogy a látogatók kevesebb, mint egy percet töltenek az oldalon, akkor előfordulhat, hogy üres, 404 hibát ad vagy nem tölt be rendesen.

Nézzünk rá az oldalra úgy, mintha mi lennénk a felhasználók, az általuk használt böngészőből, a legnépszerűbb beállítással (például Safari desktopon, Chrome mobilon), hogy az ő élményüket lássuk. Ellenőrizhetjük a Search Console-ban a Crawl > Crawl Errors alatt, hogy láthassunk a problémát a Google szemszögéből. Kijavíthatjuk mi is a hibát, vagy megbízhatunk ezzel valakit – egy ilyen hiba jelentős visszaesést okozhat a helyezésekben.

Magas visszafordulási arány: 10 lehetséges ok

6. Hibás link egy másik webhelyről

Az is elképzelhető, hogy a mi részünkről mindent jól csinálunk és mindent megteszünk, hogy csökkentsük a visszafordulási arányt az organikus keresésekből érkező látogatóknál, azonban a más oldalakról kapott forgalom visszafordulási aránya továbbra is magas. Ezen oldalak félrevezető információt adhatnak, így kerülhetnek a látogatók tévesen a mi oldalunkra, ahonnan azonnal vissza is fordulnak.

Néha ez a hanyag szövegírás eredménye. Az író vagy kiadó a webhely nem megfelelő részén helyezte el a linket vagy egyáltalán nem a mi linkünket kívánta elhelyezni az oldalon. Keressük fel ebben az esetben a cikk íróját vagy a weblap szerkesztőjét, és udvariasan kérjük meg őket, hogy töröljék a linket vagy végezzék el a megfelelő módosítást.

Sajnos előfordulhat, hogy az említett oldal fekete kalapos technikákkal kíván ártani nekünk szándékosan vagy csak viccből. Időnként teljesen félrevezető szövegezéssel küldik át a látogatókat más oldalra. Minden esetben érdemes őket megkeresni és megkérni őket a link eltávolítására. Hasznos lehet a disavow fájl frissítése is a Search Console-ban. Ez még nem fogja lecsökkenteni a visszafordulási arányt, de jelzi a Google-nek, hogy ne vegye figyelembe az adott oldalról átirányított forgalmat, amikor az oldal relevanciáját állapítja meg.

7. Affiliate Landing Page vagy Egyoldalas Weboldal

Ha egy affiliate rendszer tagjai vagyunk, az oldal célja lehet az, hogy tovább vezessen a fő eladó weboldalára. Ebben az esetben a magas visszafordulási arány megfelelő működést jelent.

Hasonló történhet, ha egy egyoldalas weboldalt üzemeltetünk, például egy portfólió oldalt. Ilyen esetben teljesen normális a magas visszafordulási arány, hiszen nincsen hová tovább menni. A Google meg tudja mondani, hogy az oldal jól működik-e felhasználói élmény szempontjából akkor is, ha esetleg nem szükséges hosszú ideig az oldalon maradniuk a látogatóknak (például egy WhatIsMyScreenResolution.com típusú oldalnál).

Lehetőség van beállítani a visszafordulási arányt, úgy, hogy illeszkedjen az oldal céljához.

8. Rossz minőségű vagy alul optimalizált tartalom

Őszintén szólva, a visszafordulás egyszerű oka lehet az is, hogy a tartalom nem megfelelő. Nézzük át alaposan az oldalt és kérjünk meg egy kritikus kollégát vagy barátot, hogy ellenőrizze ő is (a legjobb, ha ez a személy rendelkezik tartalommarketing tapasztalattal vagy a célcsoportba esik).

Egy másik lehetőség lehet, hogy a tartalom önmagában színvonalas, de nem sikerült megfelelően optimalizálni az online olvasáshoz.

  • Egyszerű mondatokat használunk (középiskolásoknak írjuk vagy doktori iskolát végzőknek)?
  • Könnyen átlátható a sok fejléccel?
  • Raktunk a szövegbe képeket, hogy megtörjék a monotonitást és kellemesebbé tegyék a szemnek az olvasást?

A netre szöveget írni teljesen más, mint amikor egy cikk az újságban jelenik meg.

Természetesen lehet, hogy a tartalom nem megfelelő minőségű, vagy legalábbis nem tartozik az olvasók érdeklődési körébe. Fontoljuk meg egy szövegíró vagy tartalom stratéga alkalmazását, aki segít a gondolatainkat megfelelően megfogalmazni, erős tartalmat létrehozva.

9. Hibás vagy kellemetlen felhasználói élmény

Nem lehet, hogy túl sok a hirdetés, a felugró ablak és a feliratkozási rész az oldalon? A CTA (call to action) funkciókkal telített oldal a marketingesek és a sales számára ellenállhatatlan lehet, azonban ha túl sokat használunk, a felhasználók számára igen zavaró tud lenni.

Esetleg nehézkes az oldalon eligazodni? Lehet, hogy az olvasók további információkra lennének kíváncsiak, de a blognál hiányzik a keresés lehetősége vagy esetleg a menüpontok nehezen érhetők el mobiltelefonon.

Tulajdonosként tetőtől talpig ismerjük az oldalunkat! Könnyű azt hinni, hogy ami nekünk egyértelmű, az a felhasználóknak is az lesz. Amennyire lehet, kerüljük el az általános dizájn hibákat és ellenőriztessük az oldalt egy felhasználói élmény dizájnerrel, elkerülve ezzel a zavaró felugró ablakok használatát.

10. Bizonytalan Google Analytics beállítás

Végül, elképzelhető, hogy a Google Analytics bekötése nem volt megfelelő és a követési kódok nem lettek helyesen elhelyezve minden oldalon. A Google részletesen elmagyarázza hogyan lehet ezt a problémát megoldani, így ez rá marad 🙂

Remélhetőleg ez a cikk segített abban, hogyan lehet észre venni a magas visszafordulási arány okait az oldalon és ötleteket adni ezen problémák megoldására.

Közzététel dátuma: