Külső keresőoptimalizálás: mire figyeljünk?

Ha a SEO-t egymásra épülő tevékenységek sorozataként képzeljük el, akkor a külső keresőoptimalizálás a csúcs, az utolsó lépés. Ez következik a biztos technikai alapok lefektetése, valamint a vonzó tartalmak elkészítése és optimalizálása után. Bejegyzésünkben arról írunk, hogy milyen oldalakról érdemes hivatkozásokat gyűjteni, hogy mitől lesz egy forrás hiteles, és kitérünk arra is, hogy hogyan lehet ellenőrizni egy oldal hitelességét.

Mit jelent a külső keresőoptimalizálás?

Az off-page SEO, azaz a külső keresőoptimalizálás során alapvetően két fő cél elérésére törekszünk. Egyrészt hitelességet szeretnénk szerezni oldalunknak. Másrészt el szeretnénk érni, hogy minél több olyan backlinket gyűjtsünk, amelyek hivatkoznak ránk, mint hiteles forrásra. Minél több hiteles hivatkozást sikerül a magunkénak tudni, annál jobb lesz a helyezésünk az organikus találatok között. Tehát egyre sikeresebb lesz a külső keresőoptimalizálás.

Irány a hálózat közepe

A világháló weboldalai leginkább egy közlekedési hálózathoz hasonlítanak. Az állomások a weboldalak, az ezeket összekötő útvonalak pedig a hivatkozások. Az az „állomás” van a legelőnyösebb helyzetben, amely a különböző útvonalakon a legjobban megközelíthető. Weboldalunk akkor kerül majd a hálózat közepére, ha hozzá vezet a legtöbb „út”, azaz direkt és indirekt hivatkozás.

A külső keresőoptimalizálás fokmérője azonban nem csupán a mennyiség. A minőség is kulcsszerepet játszik, hiszen a keresők rangsorolása során a hitelesség is fontos kritérium. Amennyiben a hozzánk vezető linkek jó minőségűek, nagyobb esélyünk van arra, hogy a kereső „kedvében járjunk”. Így pedig előrébb kerüljünk a találatok között. A hálózat közepén álló oldal mindig hitelesebbnek számít, mint az, amely a periféria szélére szorul.

Mitől válik egy oldal hitelessé?

Egy weboldal akkor tekinthető hitelesnek, ha a lehető legtöbb és legrelevánsabb másik oldal hivatkozik rá, mint hiteles forrásra. Gondoljunk csak bele, ugyanúgy működik ez, mint az emberek szakmai pályafutása során. Annál kelendőbbek leszünk a munkaerőpiacon, minél több neves cégtől vagy szaktekintélytől szerzünk referenciát. Nem az bír döntő jelentőséggel, hogy mi hány embert ismerünk. Hanem sokkal inkább az, hogy minket hányan ismernek. Ahhoz tehát, hogy a külső SEO-nk sikeres legyen, minden esetben arra kell törekednünk, hogy minél több olyan oldalról szerezzünk hivatkozást, mely az adott témában hitelesnek számít.

Hogyan tudjuk megítélni, hogy egy oldal mennyire hiteles?

Azt, hogy egy oldal mennyire hiteles, alapvetően két érték mutatja meg nekünk. A DA (Domain Authority), ami a teljes domain hitelességét mutatja és a PA (Page Authority), ami pedig egy adott oldalra vagy aloldalra vonatkozik. Az oldalak DA és a PA értéke egy 1-100 közötti skálán mérhető, ahol egy oldal annál inkább hiteles, minél magasabb értékkel rendelkezik. Ez a két érték sok esetben különbözik. Nekünk azonban arra érdemes törekedni, hogy olyan helyekről szerezzünk linket, ahol mindkét érték magas. Az Open Site Explorer oldalán tudjuk ellenőrizni, hogy mely oldal milyen értéket ért el. Az itt látott adatok azonban még nem jelentenek garanciát az eredményességre. Hiszen nem csupán annak van jelentősége, hogy egy oldal mennyire hiteles az abszolút értékét tekintve. Azt is figyelembe kell vennünk, hogy egy adott, specifikus témában mennyire számít annak.

A Google számára az is fontos kritérium, hogy a ránk hivatkozó oldalak tartalma releváns legyen. Ezt a kereső az on-page elemek alapján tudja megítélni. A kereső képes összehasonlítani két weboldal tartalmát és a relevancia alapján dönti el, hogy mely kifejezésekre továbbítson magasabb hitelességet. Tehát azon kívül, hogy érdemes magas DA és PA értékekkel bíró backlinkeket szerezni, arra is törekedni kell, hogy a mi témánkhoz kapcsolódó legyen az adott weboldal tartalma. Ha például mi női cipők eladásával foglalkozunk, akkor olyan oldalakról érdemes hivatkozásokat begyűjteni, melyek női kiegészítőkkel foglalkoznak. Két ugyanolyan DA és PA számmal rendelkező oldal közül mindenképpen érdemes azt választani, melynek témája közelebb áll a mienkhez.

A Spam Score érték, mint befolyásoló tényező

Van egy tényező, melyet a fentebb említetteken kívül még lényeges ellenőrizni. Ez pedig a Spam Score, amit az Open Site Explorer segítségével tudunk megnézni. Minél alacsonyabb ez az érték, annál nagyobb hitelességgel és megbízhatósággal számolhatunk a linkeink terkintetében. A túl magas Spam Score értékkel rendelkező oldalakat érdemes elkerülni. Már csak azért is, mert gyakran előfordul, hogy a Google ezekről az oldalakról származó a backlinkeket büntetéssel sújtja.

Tehát, ha a külső keresőoptimalizálás alapvető céljaira koncentrálunk, három fontos vezérelvet kell szem előtt tartanunk. Gyűjtsünk hiteles linkeket, szerezzünk ezekből minél többet és legyenek olyanok, amelyek relevánsak a mi termékünk vagy szolgáltatásunk esetében.

Közzététel dátuma: