Hely alapú keresőoptimalizálás: a lokalitás jelentősége

Pál Zoltán

A 2014 júliusában megjelent Google Pigeon algoritmus óta a hely alapú keresőoptimalizálás különösen fontos területté vált, kiváltképp mobil eszközök esetében. A Google egyértelműen hangsúlyozza a lokális optimalizálás jelentőségét, de ha ez sem elég, vegyük számba saját szokásainkat. Milyen gyakran keresünk olyan helyi szolgáltatásokra, mint éttermek, bárok, orvosi rendelők, pénzváltók? Ha az átlag felhasználói szokások szerint éljük életünket, akkor bizony nagyon is gyakran.

A hely alapú keresőoptimalizálás jelentősége

Napjainkban nehéz elvitatni a lokális keresés jelentőségét, mégis számtalan olyan oldallal találkozunk, melyek elmulasztják ezt a lehetőséget. A legtöbb üzlettulajdonos nem is igazán érti milyen potenciál rejlik ebben a funkcióban, és mekkora üzleti lehetőséget engednek ki kezeik közül azzal, hogy nem jelennek meg akkor, amikor célközönségüknek a legnagyobb szükségük volna rájuk.

Ha most olyan titkok leleplezésére számítasz, amiket eddig mindenki elhallgatott, valószínűleg csalódni fogsz. A helyi keresőoptimalizálás általában senkinek sem ismeretlen fogalom, de a legtöbben csak felületes megoldásokban gondolkodnak.

Az alábbiakban ismertetünk néhány taktikát, melyek segíthetnek tökéletesíteni a hely alapú keresőoptimalizálás folyamatát.

Egyedi tartalom

Ez talán a legnehezebb része mindennemű keresőoptimalizálásnak. A szóban forgó területen pedig különösen problémásnak mondható a specifikus tartalmak előállítása. A legtöbb nemzetközi oldal megelégszik az anyaoldal különböző nyelvekre való lefordításával, ez azonban egyfelől nem sokat segít a lokális rangsoron való előre haladásban, másfelől az ismétlődő tartalmak még büntetést is vonhatnak maguk után. Utóbbi probléma ugyan elkerülhető a „rel=canonical” tagek elhelyezésével, de ez gyakran további bonyodalmakhoz vezet. És ahogy azt az előbb már említettük, stratégia szempontból sehova sem vezet.

Mindenképp érdemes tehát egyedi oldalak létrehozásában gondolkodni. Joggal merül fel azonban kérdés, hogy egy nemzetközi vállalkozás anyaoldala esetében mégis milyen egyedi tartalmat hozhatunk létre a különböző lokációk számára. Íme néhány tipp:

  • Tulajdonosok háttértörténete
  • Ügyfél vélemények
  • A fizikai üzlet címe, megközelíthetősége
  • Lokális események
  • Alkalmazottak rövid bemutatása
  • Esettanulmányok
  • Helyi ügyfelek bemutatása

Kulcsszavak

Természetesen a lokális keresőoptimalizálás esetében is fontos a megfelelő kulcsszavak felkutatása, majd azok implementálása a description tagek közé. A konkurencia feltérképezésével könnyedén meghatározhatjuk, hogy milyen kulcsszavak használatával érhetjük el a legjobb eredményt, de közben ne feledkezzünk meg a description sorok javasolt karakterszámáról se. Íme néhány eszköz ami segítségünkre lehet:

  • Google AdWords Keyword Planner
  • Google SERP preview
  • Moz Keyword Explorer

Pontos hivatkozás üzletünkre

Viszonylag nyilvánvaló, mégsem lehet eléggé hangsúlyozni. Ügyeljünk rá, hogy mindenhol következetesen a Google My Business szerint listázott módon hivatkozzunk elhelyezkedésünkre. Arra is mindenképp figyelnünk kell, hogy az összes szükséges adatot megadjuk.

Belső linkek

Ha azt akarjuk, hogy oldalunk minden pontját elérjék a Google keresőrobotjai, tudatosan kell építenünk belső hivatkozásainkat is. Ideális esetben a legnagyobb navigációs oldaltól gyökérszerű link struktúrát építünk az aloldalak irányába. Ennek köszönhetően a mélyebben elhelyezkedő oldalak is könnyebben indexelhetővé válnak, több tartalom érhető el, jobban teljesítünk a találati listákon is.