Data onboarding mi az és miért fontos

A data onboarding az a folyamat, melyben offline adatokat viszünk át online felületre marketing céllal, a digitális marketing mások által nehezen megérthető eszköze.

Egy lépés a data onboarding könnyebb megértéséhez

A folyamat könnyebb megértése érdekében kiadtak egy jelentést, melyben a szélesebb közönség számára mutatják be a folyamat működését.

A jelentés definiálja a data onboardingot, hasonlóan, ahogy az előzőkben is szerepel, tehát egy folyamat, mely során az offline adatokat online felületre viszik át marketing céllal.

Az offline adatok, például az eladások feljegyzései, kiegészülnek az online adatokkal, például az online vásárlásokkal, a közösségi médián megjelenő bejegyzésekkel és az oldal látogatottságával. A kiegészítés egy egyeztető kulcs segítségével történik, ami egy mindkét fél által használt azonosító, például egy e-mail cím. Majd az egyesített profil, vagyis az adott vásárló offline feljegyzései kiegészülve az online mintákkal, anonim módon összegződik és kap egy azonosító ID-t.

A jelentés így írja le a data onboardingot a vásárlók esetében: a folyamat, mely során az offline adatokat összekötik az online jellemzőkkel.

Ezután azonban a jelentés hozzáteszi, hogy pontosabban ez két közönség adatainak összességének összekapcsolása. Ez az egyik fél CRM adatainak összessége, ami az eladóhoz tartozik, illetve a másik, a digitális adatok összessége, ami az adatszolgáltatóhoz tartozik. Az egyesítési folyamat pedig egy mindkét fél által használt azonosítóval köti össze a feljegyzéseket.

A data onboarding azonban elsősorban a személyek azonosítható információit (PII, vagyis personally identifiable information) kapcsolja össze a nem PII adatokkal. A jelentés egy másik definíciója ezt jobban tükrözi:

„A data onboarding a folyamat, mely során a vásárlói információkat és a vásárló kapcsolódó digitális jellemzőit (sütik, IP-címek és egyéb azonosítók) egyesíti, vagyis ideiglenesen összekapcsolja, így összefüggő és értelmezhető identitást készít azért, hogy testreszabhatóbb marketinget hozzon létre.”

A fogalom nem feltétlenül jelenti, hogy az egyik adatcsoport mindig offline, vagy hogy az onboarding mindig összekapcsolja az offline és online adatokat. Elsődlegesen a PII-ket és nem PII-ket veszik figyelembe, viszont gyakoribb, hogy az egy cég számára elérhető adatok az offline adatbázisokból, például a bankkártyás vásárlásokból vagy a hírlevélre történő feliratkozásból származnak.

Az első lépések után

Miután az egyes adatcsoportok között létrejött a kapcsolat, az onboard folyamat során létrejönnek azok a szegmensek, amiket a targetált hirdetésekben fel lehet használni. Az adatkezelő felületek változatos adatokat képesek összekapcsolni, de néhány onboardingra szakosodott eladó és cég olyan további funkciókat nyújthat, amelyek offline szegmenseket is létrehoznak az összekapcsolt adatokból.

Akárhogy is, a digitális marketing-szakemberek számára szükséges, hogy megértsék mik tartoznak az onboarding fogalmába, hiszen a folyamat elengedhetetlen részévé vált az adat-központú targetálásnak egy-egy kampány során.

Az egyén-központú marketing, mely során egy specifikus, azonosított, majd később anonimizált vásárló profilja elkészül és összekapcsolódik egyes adatcsoportokkal, a targetált marketing-kampányok és hirdetések legfontosabb eleme. Ez különösen akkor hasznos, ha ugyanazt a személyt több csatornán és eszközön keresztül szeretnénk elérni. Ez a módszer kulcsfontosságú akkor is, amikor az eladásokhoz kötünk egy személyt, hiszen gyakori, hogy a vásárló mozog az offline és online énje között.

A definíciók és az eladásokban tapasztalható növekedések bemutatása mellett a jelentés kiterjed a data onboarding rövid történelmére és a marketing-szakemberek számára hasznosnak bizonyuló egyéb jellemzőire, különféle adatcsoport kapcsolódási módszerekre, a létrehozott szerkezetek árazási lehetőségeire és felvázolja, hogy feltehetően milyen irányba fog a data onboarding elmozdulni a jövőben.

Közzététel dátuma: