Átfogó piackutatás a tartalommarketing világában

Egy átfogó piackutatás elvégzése rengeteg hasznot termelhet. Ezek közül a legfontosabb, hogy meg tudjuk állapítani, kik a fontosabb konkurens szereplők a piacon, illetve különbséget tudunk tenni az alkalmazott stratégiák között. Nagy vonalakban az alábbi területekre érdemes kiemelt figyelmet szentelni:

  • Termékek és szolgáltatások közötti különbség
  • Új technikák az elérés növelésére
  • Értékesítési stratégiák az üzletek lezárásához
  • Átfogó piacstruktúra, közel eső versenytársak

A részletes tartalomanalízis segít meghatározni konkurenciánk milyen fogásokkal igyekszik terelni közönségét az értékesítési tölcsér különböző szintjein. Ha új tartalomstratégiát akarunk felállítani, az ilyen típusú összehasonlító vizsgálatok rengeteget segíthetnek saját üzenetünk megfelelő pozicionálásban. Nemcsak arra világít rá, mit csinál a konkurencia, hanem azt is megmutatja, mi lesz a következő lépés, milyen piaci réseket hagynak betöltetlenül.

Mindez természetesen időigényes feladat, de csak így hozhatunk magabiztos döntéseket saját portánk környékén. Az alábbiakban összeszedtük a fontosabb alapelveket egy mindent átfogó piackutatás elvégzéséhez.

A tartalom kibányászása

Az első lépés mindig egy részletes audit elvégzése. Ezen a ponton nincs szükség különösebb mágiára, csak némi kitartásra. A cél, hogy minden elérhető tartalmat felkutassunk versenytársaink online felületein. A kémkedést érdemes a nyilvánvaló lelőhelynek bizonyuló aloldalak irányából kezdeni, úgymint:

  • Blogok
  • Források
  • Támogatás
  • Esettanulmányok
  • Sajtóanyagok

Ha ezekkel megvagyunk, érdemes figyelmesen átkutatni minden mást is. Sosem tudhatjuk, versenytársaink hova rejtettek el olyan tartalmakat, melyek a még csak érdeklődő forgalom terelésére hivatottak. Ne feledkezzünk el olyan kevéssé szembetűnő helyekről sem, mint az oldal lábléce. Gyakran ezek aloldalak függvényében változnak, így könnyedén elrejthetnek értékes tartalmakat.

Túl az oldalon

Nem szabad megállnunk a konkrét weboldal hasábjainál. A tartalommarketing esszenciális elemei gyakran hírlevelek, külső blogok vagy social media platformok tolmácsolásában érik el közönségüket. Íme néhány tipp a kutakodáshoz:

  • Természetesen érdemes a sort a népszerűbb csatornákkal kezdeni. Keressünk Facebook, Instagram vagy Twitter fiókokat. Ezzel együtt ne feledkezzünk meg olyan felületekről sem, mint a Pinterest vagy akár a Reddit.
  • A közösségi portálok világán túl számos más szolgáltatáson keresztül tetten érhetjük versenytársainkat. Ilyenek a különböző videó- és képmegosztó szolgáltatások, ezeket se hagyjuk ki.
  • Keressünk külső blogokat, vendégposztokat más médiumok felületén, egyszóval bármit, ami ugyan nincs közvetlen összeköttetésben az anyaoldallal, mégis a tartalomstratégia részét képezheti.

Mennyiség és minőség

Miután sikerült feltérképezni a versenytársak által előállított tartalmak pontos helyeit, alapvetően két szempontrendszerre bonthatjuk vizsgálódásunkat. Ezek közül az első a mennyiségre vonatkozó kérdések megfogalmazása, a második pedig a minőség meghatározása.

A mennyiségre vonatkozó szempontok a következők:

  • Mennyi tartalmat publikáltak?
  • Milyen gyakran publikálnak új tartalmat?
  • Milyen formátumok váltak be a legjobban?
  • Hogyan promotálják saját tartalmaikat?

Ha sikerült meghatározni, hogy összességében mennyi tartalmat állított elé konkurenciánk, igyekezzünk meghatározni, hogy milyen típusú anyagból van a legtöbb, illetve melyik tartalomtípus működik a legjobban. Blogbejegyzés? Infografika? Videók?

Ezen a ponton észrevehetünk olyan kommunikációs részeket is, melyeket mi magunk remekül betölthetünk. Ha például versenytársunk megosztott egy nagyon jól teljesítő videóbejegyzést, de utána nem tért vissza a formátumhoz, valószínűleg kielégíthetjük azt az igényt, amit már helyettünk létrehoztak a fogyasztókban.

Figyeljünk arra is, hogy milyen témákkal sikerült a legjobban felkelteniük közönségük érdeklődését. Így nemcsak a konkurenciáról, de arról is sokat megtudhatunk, hogy nagy általánosságban milyen fontosabb témák mozgatják a piacot. Fontos megjegyezni, hogy nem érdemes kizárólag automatikusan kinyert adatokra támaszkodnunk. Természetesen a különböző statisztikák jó irányjelzők, de ha nem értjük meg a mögöttük húzódó dinamikát, továbbra is vaktában építjük stratégiánkat.

A minőségre vonatkozó szempontok értelemszerűen bonyolultabbak, amennyiben javarészt szubjektívek. Mindazonáltal elengedhetetlen, hogy bizonyos következtetéseket vonjunk le a megosztott tartalmak minőségéből. Néhány szempont:

  • Minden tartalom ingyenes? Ha nem, az értékesítési tölcsér melyik szintjén lépnek be az exkluzív tartalmak?
  • Milyen hosszú egy átlagos bejegyzés?
  • Milyen hangnemet ütnek meg a megosztott tartalmak? Szakmai részletekkel tűzdelt mélyelemzések vagy inkább laikusok számára is emészthető, de helyenként hiányos szövegek?
  • Milyen a szöveg minősége?
  • Mennyire probléma-orientáltak a megosztott tartalmak?

Tartsuk szem előtt: univerzálisan tökéletes tartalom nem létezik, csak olyan, ami jól illeszkedik aktuális célközönségünk tartalomfogyasztási szokásaiba. Így egyáltalán nem biztos, hogy a legjobb szövegképre, legpontosabb szakmai magyarázatokra kell törekednünk. Egy átfogó piackutatás során, a versenytársaink elemzésével könnyedén megismerhetjük milyen nyelven érdemes a fogyasztókhoz szólni.

Big picture megrajzolása: az átfogó piackutatás alapfeltétele

Tartalommarketingről csak úgy érdemes beszélni mint holisztikus egészről. Ez azt jelenti, hogy hiába gyűjtünk össze végeláthatatlan adathalmazokat, ha nem ismerjük fel azok helyét egy nagyobb rendszeren belül. Akkor tudunk valóban tartalmas állításokat megfogalmazni versenytársaink helyzetéről, ha a sok bejegyzés és tartalom mögött felismerjük a stratégiát: milyen irányba terelik a beérkező forgalmat? Mik azok a gyújtópontok, amikor ajánlatot tesznek, legyen az feliratkozás vagy egyből vásárlás? Milyen csatornákon érik el közönségük legnagyobb hányadát?

Az ilyen kérdések megfogalmazásával természetesen az a cél, hogy kicsit magunknak is válaszoljunk, és elkezdjük tudatosítani saját tartalommarketing taktikánkat. Persze nem az a cél, hogy lemásoljuk konkurenciánkat, sokkal inkább az, hogy tanuljunk eredményeikből és hibáikból, megtaláljuk saját hangnemünket.

Közzététel dátuma: