AMP oldalak: miért van szükségünk rájuk?

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

Amikor először hallottunk a Google Gyorsított Mobil Oldalak projektről, alig vártuk, hogy kipróbálhassuk. Az alábbi bejegyzés középpontba kerülnek AMP oldalak.

Ezeknek az oldalaknak ugyan számtalan pozitívuma van, mégsem szabad elfelejteni a hátrányokat. Nagyon kíváncsiak voltunk a mobil weboldalak új sebességére (ami jobb UX-et és magasabb mobil értékelést jelent), de nem voltunk felkészülve a hirdetési bevételek feláldozására.

A weboldal tulajdonosoknak, a webmestereknek és digitális marketingeseknek át kell vágniuk a felhajtáson és el kell dönteniük, hogy valóban bele akarnak-e kezdeni a Google AMP Project-be. A keresési óriás igen jó munkát végzett az azonnal betöltődő oldalak előnyeinek kiemelésével (különösen a mobilra koncentráló index bejelentése után), de kikerülte a nyilvánvaló hátrányokat.

Ebben a cikkben az AMP oldalak pozitívumairól és negatívumairól lesz szó. Beszélünk majd arról, hogy az AMP hirtelen eléri-e a SERP sikert. Van értelme minden oldalba beépíteni az AMP-t? Mi a jobb – AMP vagy reszponzív dizájn? Nézzük!

Mik azok az AMP oldalak?

Az AMP, mely az Accelerated Mobile Pages rövidítése, egy ingyenes, nyílt forráskódú keretrendszer, melynek segítségével olyan mobil weboldalakat lehet készíteni, amelyek gyorsan szolgáltatnak tartalmat. Az AMP HTML-ből, JS-ből és cache könyvtárakból áll, amelyek az AMP-orientált tulajdonságok hatására felgyorsítják a betöltési sebességet a mobil oldalakon, még akkor is, ha azok “gazdag” tartalommal rendelkeznek, mint például infografikák, PDF, audió vagy videó fájlokkal.

Az AMP a mobil weboldal lecsupaszított változata. A fő tartalmi elemeket megjeleníti, de megszabadul minden más olyan elemtől, ami visszaveti az oldal sebességét és teljesítményét.

Miért fontos ez?

Az AMP azért fontos, mert a segítségével gyorsabban töltődnek be a weboldalak, javítva ezzel az oldal használhatóságát. Az AMP oldalak könnyen meggyőzik a látogatókat, hogy tovább maradjanak az oldalon, jobban áttanulmányozva a tartalmát. A logika egyszerű: a gyorsabb betöltési idő javítja az elkötelezettséget, amely csökkenti a visszafordulási arányt, és javítja a mobil helyezést.

Azonban az AMP önmagában nem javítja az elköteleződést. Ettől még a tartalom nem lesz hasznosabb vagy érdekfeszítőbb. Amennyiben a betöltési idő megfelelő (ez a HubSpot szerint kevesebb, mint 1,5 másodperc), de a tartalom unalmas, a SERP nem fog javulni a magas visszafordulási arány miatt. Ahhoz, hogy az AMP működjön az oldalon, a gyors betöltési időre és a kiemelkedő tartalomra is szükség van.

Az AMP-nek megvan a képessége a látogatók boldoggá tételére, ami sokat jelent a Google számára. Ha a Google-nek tetszik az oldal, jobb helyezést fog kapni, nagyobb forgalmat ér el és több bevételt is jelent. De ne értsük félre: az AMP feltelepítése nem egyenlő a SERP növekedésével.

Van értelme beépíteni az AMP-t?

A rövid válasz: attól függ.

Mielőtt választ adunk erre a kérdésre, érdemes a beépítés mellett és ellen szóló érveket felsorakoztatni.

Érvek a használat mellett

1. felgyorsítja az oldal betöltési sebességét

Ez egyértelmű. Lelassító elemek nélkül az AMP sima és gyors. A felhasználók azokat az oldalakat szeretik, amik nem várakoztatják meg őket, így az AMP gyakorlatilag biztosítja, hogy az oldal több látogatót fog bevonzani.

2. fokozza a mobil rangsort

Bár az AMP önmagában nem rangsorolási faktor, pozitív hatással van a mobil rangsorra a gyorsabb betöltési idő miatt. Valószínűleg azonban, ha a Google elkezdi priorizálni az AMP-t, még nagyobb hatással lesz a SERP-re.

3. javítja a szerver teljesítményét

Ha a mobil webhely jelentős forgalmat generál, az AMP csökkenti a szerver leterheltségét és javítja a teljesítményt. De ez egy hatalmas hátrány is egyben (lásd a hátrányok listáján).

Érvek a használat ellen

1. a hirdetési bevétel csökken

Bár a Google Gyorsított Mobil Oldalak projekt támogatja a hirdetést, a bevételszerzési lehetőségek korlátozottak. És nem egy kellemes dolog hirdetéseket elhelyezni az AMP-t tartalmazó oldalakon.

2. az Analytics egy kicsit lecsupaszított

Az AMP oldalak támogatják a Google Analytics-et, de egy másik címkét követel meg, amelyet be kell építeni az AMP oldalakba. Természetesen sok időt vesz igénybe a címke elhelyezése az oldalon, majd az adatok gyűjtése és elemzése.

3. elképesztő sebesség érhető el, de csak cache hatására

A Google nem kínál semmilyen konkrét technológiát, amivel fel lehet gyorsítani az oldalt. Amit valójában tesz, az oldal AMP verzióját menti le cache-be, majd amikor egy látogató érkezik az oldalra, csak betölti a cache-ből. A többit ki lehet találni.

Az AMP hatására gyorsabban tölt be az oldal és jobb UX-et is garantál, de a hátrányok sok kérdést felvetnek:

  • Készen állok feladni a hirdetési bevétel egy részét?
  • Tudok élni a Google Analytics táblázatai és diagramjai nélkül?
  • És ami a legfontosabb: biztos vagyok benne, hogy függeni akarok a Google-től a cache-en keresztül?

Ezek nem egyszerű kérdések, de érdemes részletekbe menően elgondolkodni a rájuk adott válaszokon. Előtte azonban hasonlítjuk össze az AMP-t a reszponzív dizájnnal.

AMP vs. reszponzív dizájn

A reszponzív dizájnt mindenkinek alkalmaznia kell, egyszerűen azért, mert a Google a használatát javasolja. De van értelme a reszponzív dizájnba befektetni, ha már elérhetők az AMP oldalak? Szerintünk igen.

Az AMP oldalak számos pozitívummal rendelkeznek, mint a gyorsabb beöltési idő, jobb UX és alacsonyabb visszafordulási arány. Elméletben a feltelepítése is egyszerű. Egyedül egy sor programkódot kell beilleszteni a “canonical” alá az oldal fejlécében. Valahogy így:

Mellékes előnyként az AMP lehetővé teszi, hogy fájdalom nélkül előkészítsük a webhelyet a mobilra koncentráló indexre.

Egyszerűen válasszuk ki a kiemelt oldalakat, majd helyezzünk el rajtuk számos további címkét és egy sor kódot. Ne felejtsük el tesztelni az oldalt a Google Structured Data Testing eszköz segítségével.

Azonban az AMP a Google-höz köt. A Google szerverén tárolt cache nélkül nem lesznek mobil oldalaink.

A legjelentősebb negatív tulajdonság az, hogy az AMP-t telepíteni nem is olyan egyszerű. Ha WordPress weboldalt használunk, fel lehet installálni az AMP Plugint, de ez nem megy simán (legalábbis ha konfliktust okozó bővítményeket is alkalmazunk, mint a Yoast vagy a Monarch). Egy lehetőség van: le kell cserélni az összes címkét és kódot, ami sok időt visz el.

MIÉRT FONTOS, HOGY AZ OLDAL AMP-KOMPATIBILIS LEGYEN?

Ha gyorsabban töltődik az oldal, a felhasználó számára is kényelmesebb a böngészés, nagyobb eséllyel marad az oldalon és néz körül. Ez a viselkedés a Google helyezések esetében is előnyös.

Bár az AMP szigorúan véve nem tartozik azon értékek közé, amiket a Google a rangsorolásban figyelembe vesz, de az oldalon eltöltött idő miatt fontos, indirekt tényezővé válik. Ez persze nem jelenti azt, hogy az oldalunk tartalma nem lényeges, de a felhasználók számára kiemelt jelentőségű lehet, ami az eredményeken is megmutatkozik. Emellett egy adott keresésben a találatok között az AMP tartalmak elsőbbséget élveznek, és a találati lista elején jelennek meg.

HOGYAN FEJLESSZÜK AMP-VÉ A HONLAPUNKAT?

Aki már próbált reszponzív honlapot létrehozni, az tudja, hogy gyakran idegőrlő folyamat egy honlap megújítása, a jó hír viszont, hogy az AMP-kompatibilis honlap felépítése nagyon egyszerű.

1. LÉPÉS: TELEPÍTSÜK AZ AMP PLUGINT

Az Automattic által kínált AMP plugin nagyon megkönnyíti a dolgunkat. Miután aktiváltuk, a plugin minden honlapunkat AMP-kompatibilissé teszi, azáltal, hogy hozzáadja a /amp/ kiegészítést az URL-hez, vagyis az eredeti cikkekhez canonical taget társít, ami megmutatja a keresőknek, hogy melyik elérési utat tekintsék elsődlegesnek.

Ellenőrizhetjük, hogy sikeres volt-e a folyamat, ha odaírjuk az amp/ kifejezést valamelyik URL után.

2. LÉPÉS: TELEPÍTSÜK A YOASTGLUEPLUGINT

Az oldalunk már gyorsan töltődik be, de jobb lenne, ha a megjelenítés is olyan lenne, mint az asztali számítógépre optimalizált verzió a jelenlegi fekete-fehér helyett, nem?

Erre is van plugin. A YoastGlue kiegészítés ingyenes és könnyen kezelhető, lehetővé teszi, hogy integráljuk a meta-adatokat az AMP oldalakba, sőt akár a megjelenített oldal színeit is egyénileg változtathatjuk, hogy jobban harmonizáljon a honlapunk színpalettájához.

Miután telepítettük a plugint, kattintsunk a SEO-menüre a WordPress vezérlőfelületen és válasszuk ki az AMP opciót. Ezután kattintsunk a Design-menüpontra, ahol kiválaszthatjuk a választott színsémát és egyéni ikont adhatunk az oldalhoz, illetve beállíthatjuk a hivatkozások megjelenítését és a hyperlinkeket.

Fontos kiemelni, hogy amennyiben már telepítettünk kiegészítést a rendszerünkbe, lehetséges, hogy a Yoast nem fog tökéletesen működni, ilyenkor érdemes a másik kiegészítést törölni.

Miután végeztünk a változtatásokkal, lesz egy AMP és egy alapértelmezett honlapunk. Az AMP verzió csak azt mutatja, amire a felhasználónak szüksége van, a konkrét szöveges és média tartalmat, míg a böngészőben megjeleníthető verzió tartalmazza a hirdetéseket.

3. LÉPÉS: ELLENŐRIZZÜK AZ AMP-OLDALAKAT A SEARCHCONSOLE-BAN

Miután AMP-kompatibilissé tettük az oldalunkat, ideje megnézni, hogy a Google számára is így jelenik-e meg.

Lépjünk be a Google SearchConsole-ba és kattintsunk a SearchAppearance-re, majd az Accelerated Mobile Pages funkcióra. Itt megnézhetjük, hogy az AMP-oldalaink hogy rangsorolódnak és javíthatjuk az esetleges hibákat. Ezek a hibák a grafikon alatt jelennek meg, elég csak a nem megfelelő forgalomhoz klikkelni. A hiba lehet egy másik kiegészítés vagy kód, oldjuk meg a problémát és ellenőrizzük újra az oldalt.

VÉGEZETÜL KIEGÉSZÍTÉSKÉNT: MOBILBARÁT INDEXELÉS A GOOGLE KERESÉSEKBEN

Eddig sem volt titok, hogy a Google előnyben részesíti a reszponzív oldalakat, ez a jövőben sem fog változni. A Google munkatársai azt állították, hogy a mobil és reszponzív oldalak továbbra is működő megoldások lesznek.

A keresési találatok ezentúl elsősorban a mobilbarát tartalmak alapján rendeződnek. Vagyis ha bizonyos tartalmakat csak az asztali verzióban jelenítünk meg, változásokat tapasztalhatunk rangsorolásunkban. Érdemes tehát mérlegelni, mennyi tartalmat vezetünk át a mobilbarát verziókra és hogyan élünk a mobilbarát indexelés lehetőségével.

Ha AMP megoldással biztosítjuk a megfelelő mobil megjelenést, azt mobil tartalomként fogja kezelni a Google.

MIT JELENT A PRIORITÁS?

A változtatás lényege, hogy a továbbiakban a Google két elkülönített adatbázisban rögzíti az asztali és mobil találatokat, melyek közül utóbbi gyakrabban kerül indexelésre, így előtérbe kerül a mobilbarát indexelés.

A lépés magyarázata rendkívül egyszerű: a mobil eszközökről indított keresések száma rohamosan nő a hagyományos asztaliakhoz képest.

HOGYAN KÉSZÜLJÜNK FÖL?

Az első és közel nyilvánvaló feladat, hogy megbizonyosodjunk róla, online kommunikációs csatornáink rendelkeznek a megfelelő mobilbarát eléréssel. A reszponzív dizájn és a külön mobil készülékeknek dedikált oldalak egyaránt megfelelő megoldásnak fognak bizonyulni.

Érdemes lehet mérlegelni, hogy az oldalunkra felvezetett tartalmak, bejegyzések mennyire terjengősek. A mobil felhasználók jellemzően a tömörebb információ irányába tendálnak. Fontos, hogy továbbra se ijedjünk meg a változatos tartalomtípusoktól, hiszen megfelelően optimalizált képekkel vagy videókkal komoly előnyöket szerezhetünk keresőoptimalizálási szempontból is. Ezzel párhuzamosan érdemes örökre száműzni az olyan formátumokat, mint például Flash tartalmak, melyek nem támogatják a mobil megjelenítést.

A LEGFONTOSABB FAKTOROK

Ha az egyszerűség kedvéért ki kell emelni a legfontosabb tényezőket, az alábbi kettőt kell okvetlen szem előtt tartanunk:

  • Oldal sebessége: a mobil világ alapvető mértékegysége egyértelműen a sebesség. Törekedjünk a gyorsan betöltődő oldalakra, igyekezzünk az oldalon elhelyezett tartalom méretét azon az optimális szinten tartani, ahol még gyors használatról, de már alapos tájékoztatásról beszélhetünk.
  • Felhasználói élmény: ez volna a másik kulcsfogalom, mely elsősorban az oldal kialakításával, strukturáltságával függ össze. A Google figyelembe veszi, hogy a felhasználók mennyi időt töltenek oldalunkon, így nekünk is arra kell koncentrálnunk, hogy a felhasználó jól használható és átlátható felülettel találkozzon.
    Ha kétségeink támadnak egy oldal alkalmasságával kapcsolatban, a Website Grader segíthet eligazodni.