A Google működése – segítség kezdőknek

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

Hogyan is működik pontosan a Google? Mit csinál a Goolge működése közben? Sokak számára az előbbi kérdésekre adott válaszok már semmilyen újszerű információval nem szolgálnak. Ezzel szemben a SEO-val még csak ismerkedők esetében ezek az elsőre triviálisnak tűnő ismeretek elengedhetetlenek lehetnek. Jelen írásban közérthető formában, a kezdők számára is befogadható módon mutatjuk be, hogyan működik a Google. Elengedhetetlen a működőképes SEO stratégiák kidolgozásában, hogy megértsük a Google működése mögött álló folyamatokat.

A Google működése

A Google-höz hasonló keresőmotorok linkeket követnek, ellenőrzik és rögzítik, hogy az egyes honlapokon elhelyezett linkek hova mutatnak. A Google keresőmotorja három részből áll:

  1. a linkek követéséért felelős részből (crawler)
  2. a begyűjtött adatok indexeléséért felelős részből
  3. több, a rangsort kialakító algoritmusokból.

A linkek követéséért felelős robotok a weboldalak között kialakított linkeket járják be. Ez folyamatos működése során elmenti a weboldalak HTML verzióját egy hatalmas adatbázisba, amelyet indexnek nevezünk. Az index frissítése az egyes weboldalak esetében akkor történik meg, ha a Google keresőmotorja az indexelés során új vagy átalakított tartalmakat talál. Ilyenkor a weboldal új verzióját menti el a crawler az indexbe.

A weboldal forgalmától és a weboldalon történő változások mértékétől függően a Google különböző gyakorisággal indexeli ugyanazt a weboldalt. Annak érdekében, hogy egy weboldal bekerüljön a Google adatbázisába először is szükség van arra, hogy egy, az oldalra mutató link kerüljön ki egy olyan weboldalra, amely már szerepel a Google indexében. Amennyiben a Google indexelésért felelős robotja követi ezt a linket, a friss weboldal is meg fog jelenni a Google indexében.

A Google titkos algoritmusa

A weboldalak indexelését követően, a Google megjelenítheti az oldalt a találati listákban. A Google megkísérli az egyes indexelt weboldalakat összepárosítani az egyes lekérdezésekkel, amelyeket a Google felhasználói indítanak. A megfelelő párosítások kialakításához a Google működése során egy speciális algoritmust alkalmaz, amely meghatározza, hogy mely weboldalak, milyen sorrendben jelennek meg az egyes keresések során. Az algoritmus működésének módja titkos. Nem lehet tudni pontosan, hogy milyen tényezők befolyásolják a keresési találatok rangsorolását.

Maga keresési algoritmus időnként megváltozik, nem statikus felépítésű. Azok az értékek, amelyek meghatározzák a rangsorolást és a rangsorolást befolyásoló tényezőket igen gyakran megváltoznak. Annak ellenére, hogy maga az algoritmus titkos, a Google rendszeresen közzéteszi, hogy mi az amire igazán figyelni kell. Nem lehet azonban tudni, hogy a Google nyilvánosságra hozta-e az összes tényezőt, amely befolyásolja a rangsorolást, illetve azt se, hogy az egyes tényezők mennyire fontosak. Ebből adódóan csak az egyes tényezőkkel való kísérletezés nyújt relatív jó képet azok fontosságáról, illetve az esetleges változásokról.

A Google kereső oldala

A Google kereső oldala (www.google.hu) 10 olyan keresési találatot mutat, amely a legjobban megfelel az általunk megadott keresési kifejezéseknek. Ezeket a keresési találatokat organikus keresési eredményeknek hívják. Amennyiben a keresési eredmények második oldalára kattintunk még több találat látható. Minél hátrébb foglal helyet a keresési találatok között oldalunk, annál kisebb a valószínűsége, hogy megtalálják weboldalunkat.

Az első tíz keresési találat fölött általában fizetett linkek, vagyis hirdetések találhatóak. A hirdetések feladói azért fizetnek a Google-nek, hogy a linkeket a keresési találatok elején helyezzék el, amennyiben a felhasználók egy bizonyos kifejezésre keresnek rá. A hirdetések árazása igen nagy mértékben függ attól, hogy az adott kereső kifejezés mennyire keresett.

A linkek értéke a keresőmotorok szempontjából

Nagyon fontos annak a megértése, hogy a Google és a többi keresőmotor általánosságban, hogy kezeli linkeket. Az egy oldalra mutató linkek száma határozza meg, hogy az adott oldal mennyire fontos. Ebből adódóan minél több linkje van egy adott oldalnak, a keresőmotorok annál fontosabbnak tartják. Mind a belső linkek (ugyanarról a domainről az adott oldalra mutató hivatkozások), mind a külső linkek (más domainről az adott oldalra mutató hivatkozások) segítik egy oldal rangsorolásának javítását a Google keresési találatai között. A linkek ebben a formában mint “szavazatok” játszanak szerepet.

Azonban fontos kiemelni, hogy a linkek különböző típusai különböző fontossággal bírnak. A sok külső linkkel rendelkező weboldalak fontosabbak, mint a kisebb weboldalak, amelyeknek csak pár külső hivatkozással bírnak. A hivatkozások fontossága volt az a tényező, amely az aktív linképítés módszeréhez vezetett. Amennyiben egy weboldalra olyan helyekről hivatkoznak, amelyek hasznosnak és logikusnak tűnnek az adott weboldal tematikája szempontjából, a linképítés egy jó SEO stratégiának bizonyulhat. Azonban, ha az oldalra kétes eredetű helyekről mutatnak linkek (rosszabb esetben vásárolt linkek), a Google akár büntethet is az adott oldal rangsorolásának rontásával. Ezen a ponton nagyon fontos tudni, hogy ma már kizárólag a jó minőségű, teljesen természetesnek tűnő linknépszerűsítés megengedett, a rossz minőségű újraregisztrált domain-es bloghálózatok kifejezetten kockázatosak.

A SEO és a Google

A SEO (Search Engine Optimization – Keresőoptimalizálás) egy olyan módszertan és folyamat, amellyel ugrásszerűen javítható az egyes oldalak minősége és olvashatósága a robotok számára, ezzel érve el jobb eredményt a Google organikus keresési eredményei között. Ennek érdekében a keresőoptimalizálás során az egyes weboldalak úgy kerülnek kialakításra, hogy azok megfeleljenek a Google keresőalgoritmusának. Annak ellenére, hogy az algoritmus titkos, a sok éves tapasztalat által körvonalazhatóvá váltak a legfontosabb tényezők.

A megfelelő SEO stratégia sosem tartalmaz trükköket, a Google működése ugyanis mindig azt a célt szolgálja, hogy felhasználói a keresőkifejezéseknek megfelelő legjobb találatokat kapják meg. Amennyiben egy keresőkifejezés esetében magas pozíciót szeretnénk elérni a Google keresési találatai között az a legegyszerűbb megoldás, ha az oldalunk valóban releváns arra a keresési kifejezésre.