404 hibakód: mit jelent és hogyan szüntethetjük meg?

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

Mindennapos és bosszantó probléma, amikor rákattintunk egy linkre és ahelyett hogy a kívánt oldalra jutnánk, egy hibaüzenet jelenik meg, hogy a kért oldal nem elérhető. De mit takar a 404-es hibakód? Milyen esetekben fordul elő? Milyen hátrányt okozhat weboldalunknak, ha nem kezeljük? Hogyan találjuk meg a hibás linkeket és miként javíthatjuk? Jöjjön 404-es útmutatónk!

MI AZ A 404 HIBAKÓD?

A 404-es hibakód egy HTTP állapotjelző válaszkód, ami azt jelenti, hogy a szerver nem találja a kliens által lekért dokumentumot. Nagyon egyszerűen: a beírt URL vagy az oldalunkon beágyazott link nem mutat valós tartalomra.

A 404-es hibakód fajtái

A hibakódon belül is találkozhatunk ún. lágy és kemény hibákkal.

Lágy (Soft 404)

Ilyenkor a szerver 200-as HTTP válaszkódot küld, de a felhasználóknak egy hibaoldalt jelenít meg. A keresőrobotok ezt úgy érzékelik, mintha az adott URL működne, azonban nincsen rajta valós tartalom. 

Ezt a hibát hamar észrevehetjük, hiszen a Google már a hiba azonosítását követően értesítést küld erről a Search Console-ban. 

Kemény (Hard 404)

A kemény 404-es hiba során 404-es válaszkód érkezik a szerverre, és a látogatók számára is hibaoldal látható. Hogy pontosan milyen hibáról van szó, a Redirect Checkeren könnyen ellenőrizhető.

MI LEHET A 404-ES HIBAKÓD OKA?

A 404-es hibát számos tényező okozhatja, lássunk most néhány konkrét példát!

  • A felhasználó helytelenül ütötte be az oldal URL-jét
  • Az URL vagy annak tartalma törölve lett
  • Az URL áthelyezésre került, de nem lett átirányítva
  • Az URL-t rosszul írták meg vagy esetleg rossz a hivatkozás
  • Webhely- vagy szerverhiba
  • Keresőrobotok által generált 404-es hiba
  • A DNS nem tudja IP címmé alakítani a kért domain nevet
  • A domain név már nem létezik
  • Nincs vagy instabil az internetkapcsolat
  • Az oldal vírusirtó blokkolja

A 3 leggyakoribb 404-es hiba

Most pedig lássuk, hogy melyek azok a legtöbbször előforduló hibák, amelyek miatt 404-es kódot kapunk.

#1 Az URL vagy annak tartalma törölve lett, vagy más címre mutat 

Egy aktívnak tekinthető weboldal folyamatosan fejlődik. Új tartalmak jelennek meg, változhat a tartalmak csoportosítása, az oldaltérkép és még sok más. Ennek köszönhető, hogy a legprofibbak is generálnak 404-es hibákat. Szerencsére rengeteg bővítmény érhető el a probléma orvoslására, melyek képesek megmutatni, milyen elérési utak okoztak problémát. Ha egyszer megvan a hibás útvonal, abból könnyedén kiolvashatjuk, milyen tartalom vált elérhetetlenné és korrigálhatjuk a problémát.

#2 Megváltozott a beágyazott tartalom elérési útvonala

Ha gyakran ágyazunk be más oldalakról képeket, videókat, esetleg bejegyzéseket, extra kockázatot vállalunk a 404-es hiba terén. Sűrűn előfordul, hogy az anyaoldalon történő változás következtében elérhetetlenné válnak a beágyazott tartalmak, ezért ezeket érdemes külön is ellenőrizni.

#3 Keresőrobotok által generált 404-es hiba

Vannak azonban kevésbé nyilvánvaló esetek is. Nem ritka, hogy olyan tartalmakat is létrehozunk oldalunkon, melyeket felhasználóink számára nem teszünk elérhetővé. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a Google ne próbálná meg indexelni a feltérképezés során. Ilyenkor könnyen előállhatnak olyan hibák, melyek a felhasználók számára ugyan láthatatlanok, mégis ronthatnak rangsorolásunkon. 

MILYEN HÁTRÁNYAI LEHETNEK A 404-ES HIBÁNAK?

A 404-es hiba negatív színben tünteti fel a weboldalt mind a keresőmotorok, mind pedig a felhasználók szempontjából. Teljesen érthető, hiszen a 404-es oldalak azt a látszatot keltik, hogy a honlap nincs rendesen karbantartva. 

Milyen következményekkel számolhatunk rendszeres 404-es hibák esetén?

  • A látogatók nem létező oldalakkal találkoznak, ami negatív hatással van a felhasználói élményre.
  • A hibás URL visszafordulásra készteti a felhasználót, ezzel rontja a honlap visszafordulási arányát.
  • A nem megfelelő külső linkek miatt látogatókat veszíthetünk.
  • A helytelen belső linkek akadályozzák a linkerő szétosztását az aloldalak között.
  • A keresőmotorok ronthatnak a rangsoroláson, ami a webhely tartalom láthatóságával és forgalmának csökkenésével is jár.

HOGYAN TALÁLD MEG A 404-ES HIBÁKAT?

Láthattuk tehát, hogy számos kellemetlenséget okozhatnak a 404-es hibák, ezért fontos, hogy mielőbb észrevegyük és javítsuk őket. De hogyan?

Vannak nagyon hasznos és ingyenes eszközök a hibák felderítésére, nézzünk most meg néhányat!

Google Search Console

Ez a platform a legnépszerűbb és legegyszerűbb megoldás a 404-es oldalak feltérképezésére. Bejelentkezést követően csak ki kell választani a weboldaladat, majd a “Lefedettség” menüpontra kattintani. Az ún. “Kizárva” dobozban fogod látni a 404-es hibákat.A Google Search Console-ban a hibák javítását követően a listában szereplő oldalakat készként jelölheted, majd a Google, amennyiben rendben találja őket az ellenőrzés során, törli ezeket.

Screaming Frog

A Screaming Frog nagyon egyszerűen működik, csak írd be a kívánt URL-t, nyomd meg ‘Start’ gombot és már listázza is azokat az URL-eket, amelyek 404-es hibakódot adnak. 

Dead Link Checker

A Dead Link Checker egy nagyon megbízható eszköz a halott hivatkozások kereséséhez. Az előzőekhez hasonlóan be kell írni az oldal URL-jét, vagy kiválasztani az egész webhelyet, megadni az ellenőrző kódot és már futtathatjuk is a vizsgálatot. A listában  minden működő és nem működő linket, valamint az azokhoz tartozó kódokat (pl. 404) feltünteti.  

Vannak továbbá weboldal auditáló programok, amelyek szintén segítségedre lehetnek weboldalad 404-es hibáinak kiszűrésében, ilyen pl. a SEOPowerSuite, az Ahrefs vagy a Semrush.

A 404-ES HIBA JAVÍTÁSA

Ha pontosan tudjuk, milyen tartalmak okozzák a problémát, könnyen és gyorsan kijavíthatjuk őket az alábbi megoldásokkal.

Átirányítás

A törölt oldalról mindig a legrelevánsabb oldalra irányítsd át a felhasználót. Fontos, hogy ez ne a főoldal legyen, mert soft 404-es hibára futhatsz.

A legjobb a 301-es átirányítás, amit a böngésző gyorsítótáraz, így a későbbiekben már úgy hajtja végre a parancsot, hogy az eredeti URL-t nem tölti le újra. Természetesen mindaddig, amíg nem ürítjük a cache-t. Azok a linkek, melyek a régi URL-re mutatnak, már az új URL-t  érik majd el. A keresőmotorok követik az átirányítást, és az új URL-t hozzáadják az indexhez.

A leggyorsabb módszer, ha manuálisan oldjuk meg a problémát a .htacess vagy NGINX szerverkonfigurációs fájlokban. Ez persze nem a legegyszerűbb megoldás, így sokan valamilyen bővítményre bízzák a feladatot. Ezek nagy előnye, hogy könnyedén kezelhetőek az átlag felhasználók számára is, meg kell azonban jegyezni, hogy szignifikáns mértékben lassíthatják az érintett oldalak betöltési sebességét.

Hibás linkek javítása

Ez a metódus elsősorban a belső linkek esetében alkalmazható, hiszen nincs hozzáférésed a külső webhelyekről az oldaladra mutató linkekre. Utóbbiaknál az átirányítás lehet jól működő megoldás.

Tartalom visszaállítása

Elképzelhető, hogy olyan tartalmat töröltél, amire egyébként van kereslet, viszont nincs megfelelő alternatívád. Ebben az esetben érdemes lehet meghagyni az adott oldalt.

Készíts egyedi 404-es hibaoldalt

Sajnos nem tudjuk elkerülni teljesen a 404-es oldalakat, ezért célszerű azt az előnyünkre fordítani. Például egy olyan lapot készíteni, amely egyedi, figyelemfelhívó és akár el is magyarázhatjuk rajta a hiba okát. Ezzel nem rontjuk jelentősen a felhasználói élményt.

Emellett akár keresősávot is elhelyezhetsz rajta vagy más, fontos tartalmakat is a látogató figyelmébe ajánlhatsz.

Fontos szempont, amit mindenképp tarts szem előtt!

Előfordulhat, hogy egy egész listányi javítanivalód lesz. Ilyenkor mindig fontossági sorrendben haladj. Úgy priorizálj, hogy azokat az oldalakat vedd előre, amelyek a legfontosabbak és amelyekre a legtöbb link hivatkozik. 

MILYEN GYAKORISÁGGAL ÉRDEMES ELLENŐRIZNI A LINKEKET?

Első alkalommal valószínűleg aránylag sok hibás linket fogsz találni. Hogy ez a jövőben ne így legyen, ajánlott havi rendszerességgel nagytakarítást végezni az oldaladon, így fenntarthatod a magas minőséget és a feladatok sora sem halmozódik fel. A nagytakarítás természetesen nem törlést jelent, hanem azt, hogy nézd át az elkészült cikkeket, termékeket, hogy a linkek nem mutatnak-e 404-es oldalra.

KONKLÚZIÓ

Ha weboldalad fontos szerepet tölt be üzleti modelledben, időrőre időre érdemes kisebb-nagyobb karbantartásokat beiktatni, amelynek fontos kiegészítője a 404-es hibakód és az erre futó oldalak ellenőrzése. Ezzel sokat tehetsz a felhasználói élmény megőrzéséért és megelőzheted, hogy helyezés visszaeséseket és hogy akár banális hibák miatt kevesebb látogató érkezzen webhelyedre.